کد خبر: 63548تاریخ انتشار : 18:10:52 - دوشنبه 22 مه 2017

با اعلام منتخبان شورای شهر مشخص شد؛

عدم اقبال فومنی ها به اصلاح طلبان در شورای شهر

با اعلام منتخبان شورای شهر عدم اقبال فومنی ها به اصلاح طلبان مشخص شد، و این امر برای تحلیل گران سیاسی پیام های متعددی را با خود به همراه داشت.

به گزارش بهجت نیوز؛ انتخابات شورای شهر فومن برای تحلیل گران سیاسی پیام های متعددی را با خود به همراه داشت از جمله اینکه مردم فومن شورائی را برگزیدند که از تعامل نسبی بهتری نسبت به شورای چهارم برخوردارند که این نوید بخش هم افزائی و تعامل بیشتر بین منتخبین برای حرکت به سمت توسعه پایدار می باشد.

از دیگر نتایجی که می شود از این انتخابات گرفت این است که در هیاهوی ارائه لیست های مختلفی از سوی گروه های مختلف فومنی مردم فومن دگر بار ثابت کردند حرکات لیستی در فومن جابگو نیست چرا که در شهری همانند فومن همشهریان متناسب با شناخت خد اقدام به انتخاب می کنند و لیست های مدنظر تاثیر آنچنانی ندارد.

تفاوت دیگر انتخابات امسال ارائه لیست های مدنظر برخی از کانال های شاخص تلگرامی در شهر بود که به وضوح مشخص کرد آنهائی که در فضای حقیقی و رودررو با مردم بهتر عمل کردند و البته هزینه های بیشتری را در انتخابات فوق تخصیص دادند موفق به ورود به عرصه پارلمان شهری شدند.

اما نکته قابل تامل این است که مهمترین لیستی که در فضای مجازی با حضور چهره های شاخص اصلاح طلبی در شهر فومن با عنوان لیست امید منتشر شد و حتی با تبلیغات در فضای حقیقی همراه بود و خیلی ها تصور می کردند که این دوره لیست امید فومن اکثریت پارلمان شهری را به دست می آورند اما با اعلام نتایج انتخابات مشخص شد اصلاح طلبان هیچ جایگاهی در پارلمان شهری ندارند و تقریبا می شود گفت که اکثریت پارلمان شهری در دوره پنجم شورای شهر فومن به دست اصولگرایان افتاد و با تعامل نسبی که مشاهد می شود باید منتظر تحولاتی در توسعه شهر فومن باشیم که نخستین موضوع انتخاب شهردار فومنی می باشد.

/هانیه نجومی

  1. شهروندعادی گفت:

    به نظربنده اصولادرشهرهای کوچک ارایه لیست انتخاباتی کاری بی ثمروغیرکاشناسی است وربطی به عدم اقبال واینگونه حرفهانداردزیرا درچندسال اخیر سرطان بدخیمی به اسم خریدرای جای شایستگی وتخصص و…رادرانتخابات شهرهای کوچک اشغال کرده ولی درمراکزاستان وخصوصادرپایتخت اینکاربخوبی جواب داده وفقط کافی است سرلیست انتخابات فردی شاخص باشدومابقی بصورت اتوماتیک وار برگزیده خواهندشد. دقت کنیدبه لیست گروه امیددرتهران ویاهمین رشت…

    • روشن گفت:

      شهروند عادی البته در رشت مصداق شما به تحقیق اشتباه ست. خوب به لیست ها نگاه کنید.!

  2. ناشناس گفت:

    احسنت

  3. شهروند فرهنگی گفت:

    در کنار خرید و فروش آراء که معضلی شده برای جامعه اسلامی .عملکرد ضعیف و تنش زای برخی افراد در شوراهای شهر و روستا باعث شد ملت و مردم شریف فومن فریب نخورند و این بار خارج از لیست گروه و جناح به افرادی دیگر میدان بدهند که این اعضای جدید اگر می خواهند مجدد انتخاب شوند باید خدمت صادقانه داشته باشند اولین خدمتشون انتخاب شهردار با تخصص مدیریت شهری نه وابسته به جریان و گروه خاص الخصوص نماینده کم تجربه

  4. عبدالله گفت:

    دقیقا موافق هستم تازه در رشت هم انقدر جواب نمیدهد فقط درتهران هست که مردم به لیست رای میدهند اگر به رشت نگاه بکنید اصلا لیستی ارائه نگردیده بود آقای رمضانپور اسمش درهرجا که عکسش بود تنها بود تازه ایشان فقط بنر زده بود انهم خیلی محدود وباهیچکسی ائتلاف نکرده بودویکی از دلایل رای آوردنش بخاطر این بود که هم معروف بود وهم قبلا نماینده رشت بود وانو میشناختند وگرنه بگیم که جزء اصلاح طلبان بوده رای آورده این اشتباه است.

  5. آخه برادر!! اصلاح طلب با فرصت طلب فرق دارد. اصلاح طلب هم اصلاح طلب قدیم ها!!!

  6. ناشناس گفت:

    « پیام های روشن انتخاباتی به کنش گران سیاسی»

    به دنبال پیروزی قاطع گفتمان اصلاح و اعتدال در انتخابات ریاست جمهوری، پیروزی مطلق “لیست امید” در اغلب کلانشهرهای کشور؛ از اعتماد ملت بزرگ ایران به جریان های تحول خواه حکایت می کند.

    ترکیب آماری انتخابات در شهرهای متوسط و کوچک؛ این پیروزی مطلق را نشان نمی دهد.

    دلیل بنیادی تفاوت در “ماهیت رای” به شوراها بین “کلانشهرها” با “شهرهای متوسط و کوچک” در چیست؟

    با تکیه بر آمارتوصیفی، به نظر می رسد که بتوان ، بین “میزان آگاهی شهروندان نسبت به جهان مدرن ” و “رای به اصلاح طلبان” در شوراها؛ رابطه معناداری پیدا کرد.

    به نظر می رسد که هرچه متوسط آگاهی شهروندان در هر شهر از مناسبات اجتماعی مدرن و حقوق شهروندی بیشتر باشد؛ میزان اقبال به اصلاح طلبان بیشتر است.

    بدیهی است که این آگاهی چنان که پیشتر عرض کردم؛ مدیون گسترش رسانه های مدرن(اعم از حقیقی و مجازی) است.

    روشن است که در کلانشهرها؛ با توجه به گسترش و تنوع رسانه ها؛ دسترسی
    به اطلاعات و نیز گردش اطلاعات به سهولت انجام می گیرد. در شهرهای متوسط و کوچک این امکان کمتر است. لذا در شهرهای متوسط و کوچک، روابط سنتی همچنان جلوه های خود را دارد.

    اما روند رو به رشد رسانه ها در جهان مدرن؛ سبب می شود که در آینده به تدریج ماهیت رای ” شهرهای متوسط و کوچک” به رای و تصمیم “کلانشهرها” نزدیک شود.

    چنان که در خصوص انتخابات ریاست جمهوری چنین شد. اما در خصوص انتخابات شوراها در شهرهای کوچکتر ، ساختارهای بومی-سنتی، اجازه نداد که این شهرها مانند کلانشهرها یکپارچه به لیست امید رای دهند. اگر چه در لیست بندی امید هم به جای خود حرف و حدیث ها فراوان است!

    به نظرم این انتخابات ، هم برای اصلاح طلبان و هم برای اصول گرایان پیام های روشنی داشته است که به قرار زیر است:

    1- لازم است اصلاح طلبان به این نکته مهم توجه داشته باشند که بخش قابل توجه ای از آرای فراوان مردم به آنها؛ “ایجابی” نیست ؛ بلکه “سلبی” است.

    یعنی این آرای مردم به اصلاح طلبان؛ تنها و تنها به دلیل نفوذ فکری شان نیست و صرفا “آری” به آنها نیست؛ بلکه “نه” ی مکرر بزرگی است به کنش های سیاسی،فرهنگی و اقتصادی اقتدارگرایان تمامت خواه در چند دهه اخیر.

    جریان اصلاحات باید عنایت کند که همیشه نمی توان انتظار داشت که مردم ؛ به صرف مخالفت با جریان اقتدارگرایی، به آنها اقبال نشان دهند و “آری” بگویند.

    لذا ضروریست که بخش آرای اثباتی و ایجابی خود را در بین مردم تقویت کنند تا این اعتماد به آنها با قوام و دوام باشد.

    برای تقویت بخش ایجابی اعتماد مردم به اصلاح طلبان لازم که از کیش شخصیت و غرور پرهیز کنند. ضروری است که آنان با نگاه واقع نگرانه؛ سیستماتیک و مدرن به جهان امروز، به نهاد سازی های درست مردمی، برای استیفای حقوق مردم همت کنند.

    تقویت و گسترش فرهنگ محوری ؛ حقوق محوری ؛ مطالبه گری ، دانش محوری ، هنرپروری و تعمیم روحیه پرسشگری ، می بایست هدف اصلی حضور اصلاح طلبان در جامعه باشد و لا غیر.

    2- بی تردید برای رشد موزون و متعادل کشور؛ جامعه ما نیاز به حضور قوی اصول گرایی هم دارد.

    اصول گرایان تندرو باید به گسترش روزافزون و بی بازگشت رسانه ها و در پی آن رشد آگاهی مردم نسبت به مناسبات جامعه مدرن، توجه ویژه کنند.

    دیگر نمی توان با تاکید بر روحیه آمرانه و نگاه از بالا به مردم ؛ آنان را تنها “مکلف ” دانست و کنش های شان را کنترل کرد.

    اصول گرایان باید بدانند که جهان امروز؛ جهانی “حقوق محور” هم است.اتفاقا “حقوق محوری” در آن مقدم بر “تکلیف محوری” است.

    به نظرم لازم است که اصول گرایان تندررو، با مطالعه دقیق جهان امروز ، در کنش های خود تجدید نظر کنند.

    کسی نگفته است و نمی تواند بگوید که آنان آرمان های شان را به دور بریزند. اما این انتظار هست که برای تحقق آرمان های خود واقع نگر باشند.

    بی تردید اگر اصول گرایان در زمینه کنش های سیاسی خود در چند دهه اخیر بازنگری کنند؛ به روشنی در خواهند یافت که به تدریج دگرگونی های اساسی در رفتارهای سیاسی شان رخ داده است.

    این دگرگونی ها حاصل جبری است که دنیای مدرن بر آنها تحمیل کرده و گریز و گزیری از آن نیست.

    اگر واقع نگرانه به رفتارهای سیاسی و موضع گیری های چند ساله ی اخیر بزرگان اصول گرایی، نظیر جناب ناطق نوری، علی لاریجانی ، محمدرضا باهنر و…بنگرید و آن را با عینک توطئه انگارانه نبینید؛ حاوی پیام های ارزشمند بسیاری است که حاصل شناخت این بزرگان اصول گرا نسبت به جهان جدید است.

    اصول گرایان به شناخت مناسبات جهان مدرن همت کنند و در رفتارهای شان تجدید نظر؛ تا در آینده شاهد حضور جریان با پشتوانه و قوی “اصول گرایی” حقوق مدار در کشور باشیم.

    ارادتمند: میرقیوم نیا

  7. ناشناس گفت:

    «چرخش درب شورا بر پاشنه ی قدیم»!

    این که در خصوص گزینش شورای اخیر فومن ؛ کانال “اخبار فومن نوشته است :

    «این بار واقعا بدور از حب و بغض و مسایل سیاسی توانستند اعضا همدست و یکدلی را بر گزینند .»@fooman1

    اساسا در حوزه مدیریت شهری، همدستی و یکدلی به تنهایی از هیچ ارزشی برخوردار نیست. صرف انتخاب از سوی مردم هم دلیل بر توانایی های حقیقی برگزیدگان نیست.

    آری ، مردم به هر دلیلی این آقایان محترم را برای شورا ترجیح داده اند. اما شکی نیست که در شهرهای کوچک و ” رابطه محوری” نظیر فومن ؛ این ترجیح لزوما با تکیه بر آشنایی مردم با وظایف قانونی و ذاتی شوراها و توانمندی های لازم برای عضویت در شورا نبوده است.

    اصل این است که ببینیم این برگزیدگان مردم؛ “هم اندیشی ” حول برنامه واحد هم داشته اند یا خیر؟! باید دید که منتخبان ؛”برنامه و راهبرد اجرایی-عملیاتی” واحدی برای 4 سال آتی شهر دارند یا خیر؟

    تا آنجا که در ایام تبلیغات انتخاباتی مشخص شد، هیچ یک این برگزیدگان؛ جز دادن وعده و حامی پروری و رابطه سازی و بر انگیختن عاطفه و … ؛ هیچ برنامه عملیاتی معینی به مردم ارائه نداده اند.

    بی تردید در غیاب طرح و برنامه مشخص از سوی شورایی در این سطح، باز درب شورا همچنان بر همان پاشنه ی ادوار قبلی خواهد چرخد!

    یعنی شورا می چرخد و می چرخد تا شهرداری را انتخاب کند که همه ناتوانایی های خود را با توانایی های او جبران کند و خود را در سایه توانایی های احتمالی (شاید ناتوانایی هایش) پنهان کند!

    این به معنی آن است که در غیاب برنامه راهبردی، شاهد آن خواهیم بود که شهرداری که باید “شورا محور” باشد و سیاست های مصوب شورا را تحت نظارت قدرتمند شورا، با قدرت اجرا کند؛ شورا “شهردار محور” می شود و غالبا سیاست های شهردار را بی نگاه کارشناسی تایید می کند!

    چنان که در دور چهارم شورا شاهد بودیم ؛ شورا به جای این که خود برنامه مشخصی داشته باشد و بچرخد و شهردار قدرتمند و مناسب برای اجرای عملی برنامه های خود را برگزیند؛ فراخوان داده بود و از داوطلبان تصدی پست شهرداری می خواست که برنامه مدیریت شهری خود را ارائه کنند!
    سر آخر هم بی توجه به برنامه های همان داوطلبان ؛ کسی را برگزید که برنامه ای ارائه نکرد؛ اما چون قبلا شهردار بود برگزیده شد! این یعنی پوشاندن ناتوانی!

    این در حالی است که همه این کنش ها خلاف روح حاکم بر قوانین شوراهاست!

    بیاموزیم که شهردار باید “شورا محور” باشد ؛ نه شورا “شهردار محور”!

    ارادتمند : میرقیوم نیا

  8. روشن گفت:

    سلام آقای میر قیوم نیا. از قدیم های شهر که شما را خوب می‌شناسند پرس و جو کردم نکته جالبی در همه آن نظرها واحد بود عدم اعتقاد به جمهوری اسلامی در گفتار و اعمال شما بویژه از اواسط دهه شصت. البته که شما و امثال شما به برکت این مردم سالاری دینی آزادیید. اما ناسپاسی است که در قامت یک اصلاح طلب بخواهید در لابلای وجیزه تان طوری وانمود کنید که انگار در یک کشور غیر اسلامی و یا سکولار و یا لیبرال هستید و نمی دانید این نعمت آزادی و استقلال و جمهوری اسلامی ایران عزیز به چه قیمتی برای مردم این سر زمینمان بدست آمده. شما اول برادریتان را با نظام اسلامی ثابت کنید بعد ادعای ارث و میراث بفرمائید.

  9. ناشناس گفت:

    « اصول رقابت سیاسی، ترجیح مردم»

    چرا جناب آقای رئیسی به عنوان نقطه اجماع اصول گرایی ؛ پس از عدم توفیق جریان اصول گرایان در 29 اردیبهشت 96 ، رابطه اش را با جامعه مورد خطابش قطع کرده است؟!

    برخورد انسان ها با شکست یا پیروزی ظاهری و مقطعی، نشان از ضعف یا قوام شخصیتی شان دارد.

    اگر چه به نظرم شکست سیاسی از اساس شکست نیست. همین طور پیروزی!

    بارها عرض کرده ام که به نظرم انتخابات عرصه رقابت “حق و باطل ” نیست. بلکه میدان “ترجیح” نسبی یک روش ، منش و کنش سیاسی نسبت به سایر روش ها، منش ها و کنش های سیاسی از سوی متوسط مردم است.

    در عمل جریان ها و رجال سیاسی با عملکردهای خود می کوشند که ترجیح نسبی میانگین مردم را متوجه خود کنند. لذا در عرصه عرف عمومی ، هیچ جریانی نمی تواند خود را “حق” مطلق و سایر جریان ها را “باطل ” مطلق بپندارد!

    اساسا در عرصه عرف عمومی ، سیاست و انتخابات ، استفاده از ادبیات “حق و باطل” در رقابت سیاسی کاملا بی معنی و بلکه ضد فلسفه رقابت است.

    بلکه باید انتخابات را عرصه ترجیح میانگین مردم دید. حال برخی در جلب این ترجیح و حمایت توفیق بیشتری می یابند و برخی کمتر !

    آنان که در مقطعی؛ در جلب توجه مردم کمتر موفق نمی شوند ؛ باید بکوشند ضمن رعایت اصول رقابت سیاسی، با روش های عقلایی و با تصحیح روش های خود ، در آینده رای مثبت مردم را متوجه جریان سیاسی خود کنند.

    آنان که در مقطعی از زمان توفیق یافته اند که ترجیح و رای عموم مردم را جلب کنند باید آگاه باشند که این ترجیح همیشگی و سرمدی نیست.

    توفیق یافتگان به جلب اعتماد مردم هم باید فارغ از غرور پیروزی مقطعی و ظاهری، بدانند که مردم با چه شاخص هایی آنان را ترجیح داده اند و در تقویت آن شاخص ها بکوشند .

    آنان باید برنامه های آتی خود را در چارچوب قانون، متناسب با مطالبات سیاسی، اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی مردم تنظیم کنند تا اعتماد مردم به آنها پایدار بماند.

    این روش درست رقابت سیاسی است.

    ارادتمند: میرقیوم نیا

  10. روشن گفت:

    سلام آقای میر قیوم نیا. خوب با این توضیح شما معلوم شد قدیم های شهر درست گفته اند که شما اعتقادی به جمهوری اسلامی ایران ندارید. اما سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست. و شما هم به برکت این نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عزیز آزاد هستید اینگونه افاضه! بفرمائید. آقا میر قیوم نیا قبلاً که معتقد به تقابل حق و باطل بودید و ایدئولک جریان‌هایی حزب اللهی شهر بودید را چگونه برای این نسل فعلی توجیه میفرمایید؟ راستی جهت یادآوری عرض میکنم این ملت انقلاب کردنند که شهروند اسلامی با معیارهای شناخته شده سیاست آن باشند که نمی پذیرد عرصه زندگی آن جولانگاه روشنفکران لیبرالی باشند که همه چیز را عرفی و معیار ارزش گذاری جوامع را به حق و باطل برای مستضعفان جهان ممنوع و توجیه گر مدنیتی باشند که دست شان با مستکبران عالم در سرکوب وکشتار مظلومان جهان در یک کاسه است و قلم ها و حنجره هایشان در اختیار اربابان زر و زور و تزویر است. و به بهانه حق شهروندی و حقوق بشر چه فجایعی که انجام نمی دهند. فاعتبرو یا اولاابصار

  11. فومنی گفت:

    سلام این نوشته های اقای میرقوم نیا را من از گروه تلگرام برداشتم و گفتم پاسخ شما هستش. اقای عزیز من شما به شخص چی کار داری که میگویی چنینی هستی و چنان هستی و مردم چی میگن. ببین چی نوشته همون را جواب بده. شما که میگیدحضرت علی فرموده اصل حرف گوینده را ببین و چه کسی داره میگه مهم نیست شمام با دلیل بگو کجای حرفاش تک به تک نادرسته . قبلنا هر چه بوده که بوده چی کار به اون داریم. هر چی بوده که دلیل نمیشه که فکر او غلط و فکر شما درسته. مرا ببخشید خواستم که بحث قوی باشه و ما چیز یاد بگیریم.

  12. روشن گفت:

    سلام عزیز فومنی. خوب آخه ایشون که وقتی برای یک کشور و شهر و قومی نسخه می پیچه نباید آبشخور فکری و جهان بینی خود را شفاف بگویید سوال بنده و امثال بنده اینه چگونه است شما اصل یک نظام سیاسی را قبول نداشته باشی و بعد ساز و کار مقابل آن نظام سیاسی را تحت عنوان نظریه تجویز کنید. هیج نظام اجتماعی و حکومت بدون نظریه امکان بقاء ندارد. پس باید منظر ناظر که نظریه ارائه میدهد معلوم شود تا بدانیم چگونه آنرا تحلیل و بکار ببندیم.