کد خبر: 58721تاریخ انتشار : ۱:۲۳:۴۶ - سه شنبه ۲۶ بهم ۱۳۹۵

چطور می‌توانیم حافظه‌ای قوی داشته باشیم؟

در پاسخ به این سوال که چطور می‌توانیم حافظه‌ای قوی داشته باشیم؟باید بدانیم که با کمی تغییر و دنبال کردن دستورات ساده زیر می‌توانید از مغز خود محافظت کرده و از ابتلا به آلزایمر در کهنسالی پیشگیری کنید.

به گزارش بهجت نیوز؛ ساختار مغز با افزایش سن تغییر می‌کند و عملکرد آن در طول سالیان عمر کاهش می‌یابد. کاهش قدرت حافظه در سنین بالاتر امری طبیعی است اما می‌توان آن را کنترل کرد.

برای سالم نگه‌داشتن مغز خود و داشتن حافظه‌ای قوی نیاز به کامپیوتر یا بازی‌های گران‌قیمت نیست. اگر نگران ضعیف شدن حافظه‌تان هستید با کمی تغییر و دنبال کردن دستورات ساده زیر می‌توانید از مغز خود محافظت کرده و از ابتلا به آلزایمر در کهنسالی پیشگیری کنید.

مغز خود را تحریک کنید

آزمایش‌ها بر روی انسان‌ها و موش‌ها نشان می‌دهد که فعالیت‌های فکری و تحریک کننده مغز باعث ایجاد ارتباط بین سلول‌های عصبی شده و به تولید و جایگزینی سلول‌های مغز کمک می‌کند. هر گونه فعالیت ذهنی تحریک‌کننده، به ساخت مغز شما کمک می‌کند. خواندن، حل مسائل ریاضی، جورچین‌ها، انجام کارهای دستی مثل نقاشی کردن یا ساخت صنایع دستی می‌تواند نوعی ورزش برای مغز باشد.

ورزش کنید

تحقیقات ثابت کرده است چنانچه از ماهیچه‌هایتان استفاده کنید به ذهنتان هم کمک کرده‌اید. حیواناتی که بیشتر و منظم‌تر فعالیت می‌کنند رگ‌های خونی بیشتری در اطراف مغزشان وجود دارد که مسئول رساندن اکسیژن به سلول‌های مغز است. همچنین ورزش به تولید سلول‌های مغز و ارتباط آن‌ها کمک می‌کند. این پیامدها بسیار تأثیر گذار بوده و اثرات آن‌ها روی مغز ماندگار خواهد بود. ورزش کردن فشار خون و استرس را نیز کاهش می‌دهد که این امر نیز می‌تواند در سلامت مغز مؤثر باشد.

به تغذیه خود اهمیت بیشتری بدهید

مواد مغذی و سالم همان‌طور که به ‌سلامت جسمتان کمک می‌کند سلامت مغزتان را نیز حفظ می‌کند. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم: کالری مصرفی‌تان را چک کنید کاهش مصرف کالری به‌طور مستقیم با کاهش خطرات و مشکلات مغزی در دوران پیری ارتباط دارد. غذاهای مناسب بخورید چربی‌های اشباع از منابع حیوانی، اسیدهای چرب با ترانس و کلسترول را کمتر مصرف کنید. مراقب ویتامین‌های گروه ب باشید ویتامین ب سه گانه، اسید فولیک، ب ۱۲ و ب ۶ می‌توانند به بالا نگهداشتن سطح هموسیستئین (Hemocysteine) کمک کرده و از خطر ابتلا به زوال عقل جلوگیری کنند. غلات غنی‌شده، حبوبات و سبزی‌های برگ‌دار منابع غنی از ویتامین‌های گروه ب هستند.

غذاهای دریایی و روغن ماهی مصرف کنید

اسید چرب موجود در ماهی که امگا ۳ نام دارد برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی بسیار مفید است. اخیراً دانشمندان به این نکته پی برده‌اند که امگا ۳ به ترمیم و ساخت سلول‌های مغز نیز کمک می‌کند زیرا ۳۰% از سلول‌های مغز شما از امگا ۳ ساخته شده است. خوردن غذاهای غنی از امگا ۳ از جمله غذاهای دریایی بسیار برای سلامتی ذهن شما مفید هستند.

چای بنوشید

مشخص شده است که نوشیدن یک فنجان چای در طول روز به حذف مواد شیمیایی که مغز را از بین می‌برند، کمک می‌کند. خوشبختانه چای نوشیدنی مورد علاقه مردم کشور ماست. چای سبز خواص بسیار بیشتر و بهتری از چای سیاه دارد که باعث از بین رفتن پروتئین‌های مؤثر در ایجاد آلزایمر می‌شود. چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و برای پیشگیری از سرطان مفید است.

فشار خون را جدی بگیرید

فشار خون بالا در میانسالی خطر زوال عقل را افزایش می‌دهد. شیوه زندگی‌تان را طوری تغییر دهید که کنترل فشار خون برایتان امکان‌پذیر باشد. ورزش کنید، چربی و نمک کمتر مصرف کنید، از مصرف الکل و کشیدن سیگار اجتناب کنید.

از سرتان محافظت کنید

ممکن است تعجب کنید اگر بدانید هر گونه ضربه به سر در دوران جوانی می‌تواند شدت از بین رفتن سلول‌های مغز را در دوران پیری افزایش دهد.

فعالیت‌های اجتماعی و گروهی داشته باشید

روابط اجتماعی قوی با کاهش فشار خون و افزایش امید به زندگی طولانی‌تر همراه است که این موارد به ‌سلامت مغز و حافظه شما نیز کمک خواهد کرد.

یک زبان یاد بگیرید

کسانی که می‌توانند به بیشتر از یک زبان حرف بزنند ذهن فعال‌تر و منعطف‌تری دارند. توجه داشته باشید که یادگیری زبان در سنین کودکی تا جوانی راحت‌تر و سریع‌تر است اما هیچ‌وقت برای یادگیری دیر نیست.