کد خبر: 58370تاریخ انتشار : 21:55:23 - پنجشنبه 9 فوریه 2017

فرهنگی هنرمند فومنی در گفتگو با بهجت نیوز؛

در انقلاب اسلامی خوشنویسی فراتر از فن و مهارت است/هنر خوشنویسی هنری قدسی و الهی است

باانتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و حضور خوشنویسان و مهمانان چهل و پنج کشور اسلامی در تاریخ پنجم تا هفتم بهمن ماه که شاهد حضور دو هنرمند گیلانی بودیم در همین راستا به سراغ هنرمند فرهنگی فومنی آقای علیرضا جدی که مدیریت دبیرستان پسرانه شاهد امام خمینی(ره) را برعهده دارد می رویم.

به گزارش بهجت نیوز؛ هنر پربار خوشنویسی را که هر قطعه اش را چون “ورق زر” می برند، مدیون خوشنویسان ناموری هستیم که طی سده های بسیار عشق به هنر، سرانگشت توانایی شان را نیرو بخشید تا سیاهی مو را به سپیدی کاغذ ببازند. با انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و حضور خوشنویسان و مهمانان چهل و پنج کشور اسلامی در تاریخ پنجم تا هفتم بهمن ماه که شاهد حضور دو هنرمند گیلانی بودیم در همین راستا به سراغ هنرمند فرهنگی فومنی آقای علیرضا جدی که مدیریت دبیرستان پسرانه شاهد امام خمینی(ره) را برعهده دارد می رویم.


1.ضمن عرض تشکر از این که وقت ارزشمندتان را در اختیار ما قرار دادید؛لطفا پس از معرفی اجمالی خودتان بفرمایید خوشنویسی را از چه سالی شروع نمودید و از محضر کدام یک از اساتید بهره بردید؟

بسم الله الرحمن الرحیم
الهم صل علی محمد وآله و بلغ بایمانی اکمل الایمان و اجعل یقینی افضل یقین و انته بنیتی الی احسن النیات و بعملی الی احسن الاعمال

اینجانب علیرضا جدی گل افزانی متولد سال 47،مدیر دبیرستان شاهد امام خمینی(ره) شهرستان فومن هستم. در بهار سال 81 به تشویق برادرم محمد جدی که از اساتید خوشنویسی تهران هستند به استاد سید احمد شفیعی از مدرسان انجمن خوشنویسان صومعه سرا معرفی شدم. محمد برای تشویق من به خوشنویسی تمام ابزار و آلات خوشنویسی را تهیه کرد و گفت که شما فقط زیر نظر استاد شفیعی آموزش را شروع کن. بعد از ثبت مشخصاتم در اداره ارشاد صومعه سرا و تعلیم زیر نظر استاد شفیعی در دیماه سال 83 موفق به اخذ مدرک ممتاز شده و مدرک فوق ممتازی را زیر نظر برادرم محمد در رشته نسخ قرآنی در سال 91 از انجمن خوشنویسان ایران دریافت نمودم، اینجانب هم اکنون زیر نظر استاد ابوالفضل خزائی در تهران کسب فیض می کنم.
2.چرا و چطور شد که از بین هنرهای مختلف به خوشنویسی علاقه مند شدید؟

هنر خوشنویسی هنری قدسی و الهی است که جزئی از عبادت می باشد. خداوند متعال تعلیم خط و نویسندگی را به خود نسبت داده و برای بندگان خود منت نهاده و اشاره به شرافت آن فرمود؛”اقرا و ربک الاکرم الذی علم بالقلم علم الانسان ما لم یعلم”. و یا در آیاتی دیگر از قرآن کریم فرموده است؛”ن و القلم و ما یسطرون” که وظیفه ما اینست با تزکیه نفس و پاکی روح در ترویج آن کوشا باشیم و سهمی در اشاعه فرهنگ اسلامی داشته و این نیاز درونی را درخود شکوفا کنیم.
3.به عقیده شما آیا خوشنویسی هنری ذاتی است یا اکتسابی؟ تعلیم چقدر در خوشنویس شدن یک فرد موثر است؟

این امر بستگی به قابلیت و استعداد شخص یادگیرنده دارد و شاید  وراثت خانوادگی نیز یکی از علل قابلیت باشد ولی علل و اسباب نهانی در جهان آفرینش بعید است و نمی توان آنرا محدود داشت تا زمانی که از مخزن توفیق عطایی نرسد سعی سودی نخواهد داشت . دقت در حروف و کلمات خطوط استاد و در نظر گرفتن گردشها و حرکات قلم در طبع ذهن طالب آن، اثر می گذارد و بدون استاد کاری عبث و بیهوده می شود و آنهایی که بدون استاد کار کرده اند در بسیاری از حروف نقص و ناموزونی دارند.
4.به طور متوسط روزی چند ساعت مشق خط می کنید؟

حدودا چهار الی پنج ساعت از شب را به کتابت می پردازم.
5.قدما صبر در یادگیری و آموزش خوشنویسی را یکی از بارزترین ویژگی های این هنر برشمرده اند؛ آیا می توان از این نکته این بهره را برد که خوشنویسی در ذات خود حامل اخلاق و معنویت نیز هست؟

گویند؛سنگ لعل شود در مقام صبر-آری شود و لیک بخون جگر شود.
بله کار خوشنویسی توام با اخلاق و معنویت است و خوشنویس آیات و روایات و کلام بزرگان را تعلیم می دهد و به گسترش آنها کمک می کند. رسول گرامی اسلام می فرمایند؛”الخلوا الحسن یزید الحق ضحا” خط نیکو به روشن شدن حق و حقیقت می افزاید و حضرت امیر(ع) هم در کلامی فرمودند؛” من کتب بسم الله الرحمن الرحیم مجوده غفرالله له” آنکس بسم الله الرحمن الرحیم را نیکو بنویسد خدا گناهانش را میبخشد و او را می آمرزد.
6.بعنوان یک هنرمند خوشنویس که حتما در طول روز با اشعار و کلمات بزرگان سروکار زیادی دارید؛ رابطه میان ادبیات و هنر خوشنویسی را در فرهنگ ایرانی چطور ترسیم می کنید؟

از دیر و دور خوشنویسی و ادبیات چون همزادان و همراهان در کنار هم از آبشخور فرهنگ ایرانی و اسلامی نوشیده و قد کشیده اند و در کنار هم زیسته و هر دو نیز بر هم تاثیر گذاشته اند.
به گرد لب خط از عنبر نوشتی-بساط خوبرویان،درنوشتی
کسی از یاقوت بالاتر نبنوشت-تو از یاقوت بالاتر نوشتی
در اینجا شاعر خط لب یاقوتی یار را به خوشنویسی یاقوت مستعصمی تشبیه کرده است.در ادبیات با این تشبیهات به وفور رو به رو می شویم
نیست بر لوح دلم جز الف قامت یار-چه کنم حرف دگر یاد نداد استادم
7.برداشت شما از این جمله امام راحل (ره) که فرمودند؛” هنر،دمیدن روح تعهد در انسانهاست” چگونه است؟

هنر از قداست خاصی برخوردار بوده و به معنای خیر فعال است.هنر واقعی هنری است که انسان را از ساحت های مادی خارج می کند و یک هنرمند باید برای خدا کار کرده و هنر آفرینی کند و باید هنر خود را به سمتی معطوف کند تا با معرفت افزایی خود چهره ی خدا را به همگان ارایه دهد


9.با توجه به اینکه مدیریت یک دبیرستان را برعهده دارید؛ تا چه حدی خوشنویسی در کار و زندگیتان تاثیرگذار بوده است؟

تا آنجایی که هنر با روح آدمی سروکار دارد.بنده وقتی ساعاتی را به آموزش می پردازم گویا مشغول به عبادت شده ام و خدا را شاکرم که بوسیله خوشنویسی توفیق زیارت کربلا و مشهد مقدس را داشته ام و کتابت قرآن مجید به صورت گروه پنجاه نفری و تقدیم به حضرت ابوالفضل العباس در سال 94 و همچنین زیارت بین الحرمین و کتابت قرآن مجید در مشهد مقدس بعنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام با حضور نمایندگان 45 کشور اسلامی در بهمن 95 را توفیق داشته ام.و از آنجایی که عبادت صفادهنده روح آدمی است می توانم بگویم که تاثیر این فعالیت ها به شدت در کار و زندگی ام مفیده بوده و خواهد بود، از آنجایی که معلمی شغل انبیاء بوده و انبیاء هم از حسن خلق و کردار برخوردار بوده اند واقعا من با تلفیق هنر در کارم آرامشی را هم برای خودم و هم محیط کار فراهم ساخته ام
10.توصیه شما به هنرجویان جوان که تازه وارد این عرصه شده اند چیست؟

خوشنویسی هنریست والا و مقدس و معنوی که طالب آن برای اینکه شیرین و نمکین بنویسد باید مدام زیر نظر استادش کار کند و دستش به قلم آشنا باشد و وقفه ای یک روزه در کارش نباشد و اطلاعات و سواد خطی خود را بالا ببرد و همیشه با کتاب مانوس بوده و علاوه بر تعلیم به تهذیب نفس هم بپردازد. با توجه به تهاجم فرهنگی و هجمه های کفر و تکفیر از طرف دشمنان مردم و مملکت اعمال می شوند مشغول شدن جوانان آنها را در مسیر صحیحی قرار خواهد داد و از بیهودگی و تلف شدن عمر و کشیده شدن به راه های مخرب و غیراخلاقی جلوگیری می کند و این خصلت و ذات هنر است.
غیر از هنر که تاج سر آفرینش است-بنیاد هیچ منزلتی جاودانه نیست.
11.با توجه به اینکه در ایام گرامیداشت پیروزی انقلاب قرار داریم؛ تاثیر انقلاب اسلامی و فضای فرهنگی و مذهبی پس از انقلاب را بر هنر(خصوصا خوشنویسی) به چه صورت می بینید؟

قبل از پیروزی انقلاب در محافل روشنفکری آن زمان بحثهای پیرامون تغییر رسم الخط فارسی به رسم الخط لاتین به تقلید از ترکیه مطرح بود اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تاسیس انجمن خوشنویسان در سراسر کشور ضامن ماندگاری رسم الخط (میراث عظیم فرهنگی و هنری) در کشور شد.خطوط اصلی حرکت انقلاب از قرآن بود و قرآن الهام بخش دلهای پاک و خداجو در همه ی عرصه ها رو زمانها و مکانهاست.در انقلاب اسلامی خوشنویسی فراتر از فن و مهارت است این هنر شریف بخشی از فرهنگ دینی و ملی ما را با خود حمل می کند زیرا در این هنر بر معنویت و روحانبت وجود انسان تاکید می شود که وسیله ای برای تطهیر نفس و صفای درون انسان شمرده خواهد شد.
داند آنکس که آشنای دل است- صفای خط از صفای دل است
12.بعنوان آخرین سوال قبل از سخن پایانی؛یکی از زیباترین اشعاری را که خط کرده اید برای ما بخوانید؟

بنده بیشتر کتابت قرآن می کنم و بهترین مطلبی که میتوانم نام ببریم ذکر “الهم صل علی محمد و آل محمد است”
13.سخن پایانی؟

با توجه به فعالیت بنده در انجمن خوشنویسان شهرستان های فومن و صومعه سرا به هنرجویانی که طالب یادگیری خط نسخ(قرآنی) هستند آماده ی تعلیم می باشم و امیدوارم در ترویج این هنر کوشا بوده باشم.

/محمد حامد نیکبخت گیلانی

  1. محسن گفت:

    درود بر استاد جدی عزیز من دانش آموز ایشان در سال 79 بوده ام مرد بسیار دوست داشتنی هستند آرزوی سلامتی ، سرخوشی ، بهروزی و موفقیت روز افزون برای ایشان دارم .