کد خبر: 58189تاریخ انتشار : ۲۰:۴۵:۵۸ - چهارشنبه ۲۰ بهم ۱۳۹۵

فعال سیاسی گیلانی در گفتگو با خبرنگار بهجت نیوز؛

تاریخ انقلاب را باید بر صفحه جان ها نوشت/اشتراک در گفتمان امام و رهبری یکی از مهم‌ترین نقاط ثبات‌ساز نظام اسلامی است

حاج حسین رضاپور از فعالان سیاسی و فرهنگی استان گیلان است که به بهانه فرارسیدن سی و هشتمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به سراغش می رویم تا گفتگوئی صمیمی با او داشته باشیم وی در گفتگو با خبرنگار بهجت نیوز گفت:تاریخ انقلاب را باید با خامه ای خون نگار بر صفحه جان ها نوشت و بادیده عبرت مطالعه کرد. تاریخ انقلاب را بایدنوشت تا آیندگان بفهمند که این انقلاب و میوه پر طراوت آن، یعنی نظام اسلامی آسان به دست نیامده و در پای واژه واژه این کتاب مقدس، خون پاک ترین و رشیدترین فرزندان این ملت ریخته شده است.

به گزارش بهجت نیوز؛ حاج حسین رضاپور از فعالان سیاسی و فرهنگی استان گیلان است که به بهانه فرارسیدن سی و هشتمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به سراغش می رویم تا گفتگوئی صمیمی با او داشته باشیم؛

۱.ضمن عرض سلام خدمت شما خواهش می کنم زمینه های ایجاد انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ را شرح دهید؟
عرض سلام، ادب و احترام دارم خدمت همه دست اندرکاران سایت وزین بهجت نیوز و مخاطبان فهیم شما. در ارتباط با سوال فوق باید عرض کنم انقلاب ایران، در نوع خود، و نیز در مقایسه با دیگر انقلابهای جهان، از لحاظ تکوین، حرکت، روند و نتیجه آن دارای ویژگیهای کم نظیری بود.وجه مشترک پیدایش همه انقلابها، کم و بیش یکسان است.همگی ریشه طبقاتی و اجتماعی دارند، هنگامی که ظلم و فساد و بی کفایتی نظام حاکم تحمل ناپذیر شد، توده ها به حرکت در می آیند، طغیان می کنند، نمایندگان سنتی خود را کنار می زنند و موانعی را که بر سر راهشان قرار دارد، در هم می کوبند تا رژیم حاکم را بر اندازند و به جای آن نظام جدیدی که امیال و خواستهای آنها را تامین کند، بر پا سازند. کمتر انقلابی است که صرفا ملی یا میهنی باشد.صرف وجود محرومیتهای اقتصادی در جامعه، برای برانگیختن شورش و انقلاب، بسنده نیست. هیچ انقلابی موفق نمی شود مگر آنکه بر نیروهای مسلح تسلط پیدا کند، یا توان روحی و کارایی آن نیروها را تضعیف نماید و یا اینکه، آن نیروها، به انقلابیون بپیوندند. عواملی که انقلاب را شتاب می بخشد، بیزاری از اشرافیت، ناسازگاریهای اجتماعی و اقتصادی و شدت محرومیتهای تحمل ناپذیر، میان آنچه مردم می خواهند و آنچه به دست می آورند، می باشد. انقلاب، بالفعل یک رویداد غیر مترقبه است. در یک انقلاب اصیل، همه قشرهای جامعه شرکت دارند، هدفهای انقلاب، در برگیرنده خواسته های اکثریت جامعه است، در آغاز، توده ها با یک برنامه مدون و از پیش تهیه شده، برای ساختار نظام و جامعه جدید، به عرصه انقلاب نمی روند. انگیزه توده ها، در آغاز، براندازی نظامی است که دیگر قادر به تحمل آن نیستند. رهبران و پیشتازان انقلاب، برنامه بازسازی جامعه را، در نظام آینده تهیه می کنند و پس از تایید مردم آن را به اجرا می گذارند.
۲. به نظر شما پیام اصلی مردم ایران در بهمن ۵۷ چه بود؟
پیام اصلی مردم همان خطی بود که امام (ره) برا ی آنها به تصویر کشیده بود و آن خط اصیل انقلاب همان برقراری حکومت الهی براساس دین و شریعت و بدون روا داشتن ظلم و تبعیض و اشرافی گری چه در بدنه اجتماعی جامعه و چه در در بین مسئولان و دست اندرکاران حکومت و اداره کشور بود. مردم به دنبال استقلال و استقرار حاکمیت مبتنی بر دین بودند که به شکر الهی در شکل دهی به این امر هم موفق بودند هر چند گاهی دیده می شود قطار انقلاب توسط برخی از خواص از ریل اصلی خارج می شود اما همین مردمی که در سال ۵۷ با اعتقاد راسخ انقلاب را به پیروزی رساندند منحرفان را به ریل اصلی بازگرداندند.
۳. چه عواملی در پیروزی انقلاب اسلامی موثر بود؟
پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بدون شک معجزه ای الهی بود که به دست معجزه گر مردی از سلاله پاک رسول خدا صلی الله علیه و آله، به انجام رسید و چشم امید مظلومان و مستضعفان جهان را به خود خیره ساخت. به درستی می ‏توان اذعان داشت که مذهب به عنوان نیروی بسیار قوی در انقلاب اسلامی ایران در کنار مکتبی چون اسلام باعث آن گردیده بود تا تمام مردم از فقیر تا ثروتمند، تحصیل کرده و بی سواد را گرد هم آورد و یک نوع حس یکپارچگی گروهی و اجتماعی ایجاد کند. از جمله علل موثر دیگر در پیروزی انقلاب را می توان توجه روحانیت به پتانسیل و ظرفیت خود در بین مردم دانست. روحانیت پس از پشت سر گذاردن اتفاقات بسیاری که بیشتر آنها نیز در دوران مشروطه رخ داده بود دریافت مردم به دلیل همان علقه ‏های مذهبی که در بالا به آن اشاره شد هر آنچه را که مخالف آزادی، عدالت، و زمینه ساز نفوذ اجنبی و بیگانه در کشور است را بر نمی تابد و روحانیت می ‏تواند با نفوذ خود در بین عامه مردم در جهت پرشورتر کردن این احساسات و عقاید بهره ببرد. به تعبیر بهتر می‏ توان گفت: انقلاب اسلامی ایران از این حیث متکی به یگ گروه اجتماعی مجهز به احزاب سیاسی و ایدئولوژی غیر مذهبی نبوده بلکه عامل تمایز این انقلاب با دیگر تحرکات تکیه انقلاب بر روحانیت مسلح به مسجد و منبر و معتقد به شریعت برای نظارت بر تصمیمات است. ایجاد شکاف در حاکمیت همواره یکی از بروز انقلاب ها به حساب آمده و باید اشاره کرد که بروز همین شکاف آن هم به صورت عمیق در دوره پهلوی موردی بود که دامان رژیم را گرفت هرچند تلاش‏ هایی برای رفع آن صورت گرفت اما نقص سازمانی احزاب سیاسی غیر مذهبی چیزی نبود که به سادگی حل گردد و این امر به قدری وسعت یافته بود که عامه مردم را نیز به ستوه آورد و بر انزجار آنان می افزود. نیروهای مسلح به رغم کثرت نفرات و سلاح‏ های بسیار پیچیده بر اثر کشاندن مداوم به خیابانها و تیراندازی به کسانی که غیر مسلحند و شعار مذهبی سر می دهند روحیه ارتش را به شدت متزلزل کرده بود به طوری که در اواخر حکومت پهلوی در حین مبارزات ارتش با اینکه در خیابان‏ها حضور داشت اما دیگر تمایلی به سرکوب مخالفان نداشت و از تظاهرات جلوگیری نمی‎کرد. عامل اراده در بروز انقلاب‏ ها امری است بس مهم که در دوران اخیر نیز بسیاری بر این عامل به عنوان یکی از علل بنیادین پیروزی انقلاب ها تاکید کرده اند زیرا شروع انقلاب یک سوی قضیه است و تلاش برای ماندن مردم در صحنه مسأله ای دیگر. باید گفت در انقلاب اسلامی ایران نیز این عامل از جمله نکات بسیار مهم بوده است زیرا مردم با وجود کشته شدن بسیاری در تظاهرت و مبارزات، دستگیری ها ی گسترده وشکنجه های طاقت فرسا هر روز برای ادامه مسیر مستحکم‏ تر می‏ شد و شاید به همین علت نیز بود که امام خمینی(ره) به همین مضمون فرمودند اگر مردم و اراده و عزم آنان نبود انقلاب پیروز نمی‏ شد. همکاری و هوشیاری طبقه کارگر شهری درپیروزی انقلاب اسلامی ایران یکی دیگر از عوامل مهم و موثر است به طوری که اعتصاب کارگران نفت، کارگران کارخانه‏ ها وصنایع حمل و نقل دولت را به لبه ورشکستگی کشاند و اقتصاد کشور را فلج کرد.
۴. مدیریت بی نظیر حضرت امام خمینی (ره) را چطور ارزیابی می کنید؟
باید در نظر داشت که آگاهی بخشی و اطلاع رسانی دقیق و گسترده از سوی امام(ره) به مردم نسبت به حقی که حاکمیت پهلوی از آنها تضییع کرده و جنایات و کشتاری که انجام می‏دهد حتی در طول ۱۵ سال تبعید به وسیله اظهارات علنی و کتبی یکی دیگر از عواملی بود که روند روبه رشد انقلاب را سرعت بخشید تا آنجا که شخص امام خمینی(ره) برای کارگران شهری رهبری نمونه، برای عدالت خواهان مجری عدالت، برای دهقانان و روستاییان تامین کننده مایحتاج ابتدایی آنان بود یعنی درست همان چیزهایی که شاه نتوانسته بود حتی با انقلاب سفید ایجاد کند و مشروطه نیز گرچه آن را احیا کرده بود اما نتوانسته بود تحقق ببخشد.
۵. جایگاه انقلاب اسلامی و حضرت امام (ره) را در سطح مردم کشورهای اسلامی و کشورهای مستضعف را چطور می بینید؟
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، طولی نکشید که پرتوهای معنوی این بارقه الهی مرزهای جغرافیایی را درنوردید و مسلمانان جهان را از خواب غفلت بیدار کرد و رستاخیز اسلامی را در سراسر جهان پدید آورد. زیرا این انقلاب، جنبه معنوی و دینی داشت و از این رو، توانست در کشورهای اسلامی نفوذ کند و هزاران انسان را شیفته خویش سازد. امام خمینی(ره) در معرفی انقلاب اسلامی و بیان رمز پیروزی آن فرمودند: «… این قیام، قیام حق بر باطل بود، قیام عبودیت بر طاغوت بود، قیام انسانیت بر توحّش بود. رمز پیروزی ما در این بود که نهضت ما جنبه معنوی و اسلامی داشت…» این هدیه غیبی بود که [خداوند] به ما داد. این استقلالی که خدای تبارک و تعالی به ما داده و دست اجانب را کوتاه کرده، برای خاطر آن قدرت ایمان و وحدت کلمه بود».
۶. مدیریت ، رهبری معظم انقلاب اسلامی در پاسداری از میراث خمینی کبیر که همان خط اصیل اسلام و انقلاب ناب است از نظر شما چگونه بوده است؟
اشتراک در گفتمان امام و رهبری یکی از مهم‌ترین نقاط ثبات‌ساز نظام اسلامی بوده که نقش بی‌بدیلی در فرهنگ‌سازی، رفتارسازی و نهادینه کردن ارزش‌ها و مقابله با چالش‌ها و بحران‌ها در نظام اسلامی داشته است. گفتمان رهبری همان گفتمان انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) است. در میان عناصر و مؤلفه‌های مشترک این گفتمان‌ واحد، مواردی چون آخرت‌گرایی، دنیاگریزی، خداباوری، مردم‌سالاری، شهادت‌طلبی، ایثارگری، شجاعت، خرد جمعی، مخالفت با استبداد رأی و یکه‌سالاری، شایسته‌سالاری امور، تقدم منافع جمعی بر منافع فردی و باندی، بیگانه‌ستیزی و استکبارستیزی، تولی و تبری (دوست و دشمن‌شناسی) توکل، اخلاص، توانستن، مقابله با جمود و تحجر و تجدیدنظرطلبی و… را باید مورد تأکید قرار داد. توانایی بی‌نظیر مقام معظم رهبری در پاسداری از میراث رهبر کبیر انقلاب و مدیریت نظام اسلامی، حتی متخاصم‌ترین مخالفان نظام و امام خمینی (رحمت الله علیه) را به تحسین واداشته است. بنی‌صدر منافق به صراحت اعتراف می‌کند: «اگر [امام] خمینی (رحمت الله علیه) زنده بودند، صدها بار به آقای خامنه‌ای آفرین می‌گفتند. آقای خامنه‌ای به خوبی توانسته نظامی که آقای خمینی ایجاد کرد را حفظ کند.»
۷. به نظر شما چه آسیب هایی پیش روی انقلاب اسلامی ما است؟
آنچه باعث آسیب می شود را رهبری بارها فرموده اند بهتر است پاسخ این کلام را مطابق کلام رهبری پاسخ بدهیم ایشان در سال ۱۳۸۳ در دیدار با مردم همدان آسیب ها را ایجاد یاس و نا امیدی در ذهن و فکر مردم بیان کرده و فرمودند: وقتى مناسبات غلط اقتصادى در جامعه حاکم باشد، وقتى رانت‌خوارى رواج داشته باشد، وقتى سوءاستفاده‌‌ از قدرت براى به دست آوردن ثروت‌هاى بادآورده رواج داشته باشد، کسى که تولید کننده و زحمتکش واقعى است، ناامید مى‌شود. کشاورزى که زحمت مى‌کشد، صنعتکارى که تولید مى‌کند، سرمایه‌دارى که سرمایه‌گذارى مى‌کند، معدنکارى که عرق مى‌ریزد، معلمى که در مدرسه درس مى‌گوید، استادى که در دانشگاه تدریس مى‌کند، قاضى‌اى که وقت و اعصاب خود را به کارِ صحیح صرف مى‌کند، وقتى ببینند راه براى مناسبات غلط اقتصادى در جامعه باز است و با آن برخورد نمى‌شود، مأیوس مى‌شوند. این که ما گفتیم و تأکید کردیم که باید با مفاسد اقتصادى و قاچاق مبارزه شود، به‌خاطر این است که این پدیده‌ها اساس پیشرفت کشور را دچار آسیب‌هاى جدى مى‌کنند. طبق دیدگاه «شهید مطهری»، یکی از آفت‌های هر نهضت، از بین رفتن خلوص نیت و انگیزه الهی در انقلابیون می‌باشد. ایشان معتقد است، نهضت خدایی باید برای خدا آغاز شود و برای خدا ادامه یابد و هیچ انگیزه غیر خدایی نباید در آن راه یابد، تا عنایت و نصرت الهی شاملش گردد. همچنین با استناد به آیه شانزده سوره رعد، می‌گوید: «خداوند وضع و سرنوشت مردمی را عوض نمی‌کند، مادامی که آنها خود را و آنچه به اندیشه‌ها و رفتارهای خودشان مربوط است، تغییر ندهند.»
۸. وظیفه اندیشمندان و جوانان در رابطه با انقلاب اسلامی چیست؟
وظیفه اصلی و مهم همه در رابطه با انقلاب مطالعه دقیق تاریخ انقلاب و انتقال آن به شکل حقیقی به نسل های بعدی است؛ تاریخ انقلاب را باید با خامه ای خون نگار بر صفحه جان ها نوشت و بادیده عبرت مطالعه کرد. تاریخ انقلاب را بایدنوشت تا آیندگان بفهمند که این انقلاب و میوه پر طراوت آن، یعنی نظام اسلامی آسان به دست نیامده و در پای واژه واژه این کتاب مقدس، خون پاک ترین و رشیدترین فرزندان این ملت ریخته شده است. تاریخ انقلاب را باید حفظ کرد، تا آنان که «در» «فجر» چشم به جهان گشوده اند و در «روشنایی» پا گرفته اند، قدر نعمت «روز» را بدانند و تصویری از سیاهی «شب» در ذهن خویش داشته باشند. تاریخ انقلاب را باید نگاشت و هر روز آن را مرور کرد تا موریانه های غفلت از درون تهی مان نکنند. تاریخ انقلاب را باید برای نسل جوان انقلاب خواند تا بدانند که نیاکانشان برای پیروزی و تداوم آن چه خون دل ها خورده اند، و چه شکنجه ها و مرارت ها و تبعیدها به جان خریده اند. باید به نسل جوان و نسل انقلاب یادآوری کرد تا میراث گرانسنگ انقلاب را ارزان از دست ندهند و آن را بیهوده در پای دنیاخواهی و شهوت طلبی قربانی نکنند.
۹. لطف بفرمایید برخی از آثار عظیم انقلاب اسلامی را در داخل کشور نام ببرید؟
با نگاهی به  تاریخ میتوان روزشمار انقلاب را اینگونه بیان کرد که نخستین جرقه‏ هاى انقلاب اسلامى در خرداد ۱۳۴۲ زده شد و در طول ۱۵ سال چون اخگرى نمایان شد.سر آغاز انقلاب اسلامى در گیلان را نیز مى‏ بایست در سالهاى ۱۳۴۲ جستجو کرد و این نخستین حرکتها با قیام مردم و علماء در اعتراض به وقایع ۱۵ خرداد شروع گردید ولیکن از سال ۱۳۵۶ فعالیت مخالفان رژیم در گیلان تشدید و علنى گردید و در سال ۱۳۵۷ مبارزات مردم در شکل گسترده ‏ترى ادامه یافت و مساجد گیلان به ویژه رشت، صومعه سرا و لاهیجان به پایگاه مبارزه با رژیم تبدیل شد و جلسات سخنرانى عالمانى چون احسان بخش، ابراهیم فقیهى و هادى حسام در رشت، زین العابدین قربانى در لاهیجان، میرآقا موسوى در صومعه سرا مورد توجه و استقبال مردم قرار گرفت و ساواک را در شهرهاى مزبور دچار ترس و وحشت ساخت و مردم از روستاهاى دور و نزدیک براى استماع سخنرانی ها هجوم مى ‏بردند و شهرهاى رودبار، آستانه اشرفیه، رودسر، فومن و لنگرود نیز در ماه رمضان مساجد را سنگر مبارزه قرار داده و خود را براى پیروزى انقلاب اسلامى آماده مى ‏کردند. با آغاز مهر ۱۳۵۷ مردم شهرهاى گیلان مبارزات پرشورى را آغاز نمودند و اعتصابهاى گسترده‏اى در سازمانها و مدارس آغاز گردید و آیت الله ضیابرى از پیشگامان مبارزه طى اعلامیه‏ اى به مأموران پلیس هشدار داد. بنا به دعوت آیت الله احسان بخش که رهبرى مبارزه را در استان گیلان بر عهده داشت اعتصابهاى گسترده‏اى صورت پذیرفت و تصاویر شاه در مدارس و اماکن عمومى به آتش کشیده شد. در روز ۱۷ مهرماه مردم رشت در راهپیمایى عظیمى در زیر باران سیل آسا شرکت کردند و در روز ۳ آبان ۱۳۵۷ نیز مردم رشت از میدان بانک ملى راه‏پیمایى عظیمى را آغاز کردند و شیشه‏ هاى مشروب فروشى ‏ها و سینماها را شکستند و در پایان راهپیمایى به منزل استاندار حمله کردند. این راهپیمایى سرانجام با مداخله نیروهاى پلیس و دستگیرى جمعى از راه‏پیمایان خاتمه یافت. در روز ۸ آبان ۱۳۵۷ عناصر رژیم براى جلوگیرى از گسترده شدن تظاهرات در روستاها و شهرها با فراهم آوردن نیروها طرفدار سلطنت و روستائیان بى خبر به صومعه سرا حمله برده و به غارت و تخریب منازل و مغازه‏هاى مخالفان رژیم پرداختند. طى این حمله یک تن کشته و عده‏اى نیز مجروح شدند.در ۲۰ آبان ۱۳۵۷ مردم رشت به منظور اعتراض به حمله عناصر چماق بدست رژیم در صومعه ‏سرا در رشت اقدام به راه‏پیمایى ۱۵۰ هزار نفرى کردند. این راهپیمایى به مدت ۴ ساعت به طول انجامید. در ۲۵ دى ماه نیز پس از تدفین شهدا تظاهرات مردم از گورستان به مرکز شهر کشیده شد. مردم قصد داشتند مجسمه رضاشاه را پائین بکشند، اما در میدان فرهنگ با تیراندازى و مقاومت ماموران مواجه شدند اما چند روز بعد با فرار شاه از ایران مجسمه رضاشاه را پائین کشیدند. در ۲۲ بهمن ماه روز پایان نظام شاهنشاهى در ایران مردم مسلمان گیلان به کلانترى‏ها و پادگان‏ها حمله بردند. این درگیرى‏ها تا ۲۳ بهمن ادامه داشت. از جمله مراکز مقاومت که تا بعدازظهر روز ۲۳ بهمن هنوز تسلیم نشده بود ساواک رشت بود. مردم با بلدوزر درب ساواک را شکسته و به آن حمله کردند و یک گروه ۲۲ نفره از مأموران ساواک به سوى مردم تیر اندازى مى ‏کردند. محاصره ساواک ۸ ساعت به طول انجامید و ۹ نفر از مأموران ساواک کشته شدند. مأموران ساواک که مقاومت را بى ‏فایده مى‏ دیدند با به آتش کشیدن ساواک موفق به فرار شدند و ساواک به تسخیر نیروهاى انقلاب در آمد. با فرو ریختن دژ آهنین رژیم در گیلان، ساواک رشت و سایر نیروهاى رژیم نیز تسلیم شدند. دیگر تمام شهر به تصرف مردم در آمده بود خبرهایى که از رادیو تهران پخش شد به آخرین مقاومت‏ها پایان بخشید و همه مردم حتى خانواده‏ هایى که در غم و اندوه شهادت عزیزان خود عزادار بودند، پیروزى انقلاب و سرنگونى رژیم را جشن گرفته به شادمانى و پایکوبى پرداختند. با سقوط شهر رشت در ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ یک کمیته ۲۵ نفرى به ریاست آیت الله احسان‏بخش زمام امور شهر رشت مرکز استان گیلان را در دست گرفت.


۱۰.خاطره ای از دهه فجر ۵۷ برای مخاطبانمان بازگو کنید؟
شورحماسی مردم قهرمان ایران اسلامی در بدو پیروزی انقلاب و ایثار وگذشت واز جان گذشتن آنها، و پیشتازانه بدنبال خطر رفتن و با خلق صحنه های مختلف دفاع و حضور همه جانبه همراه با وحدت  و صمیمیت با شعار های انقلابی و دینی با تمسک به اهل بیت (ع) بویژه در ایام عاشورا وتاسوعا حسینی (ع) و برپا داشتن علم قرآن ورهبری دینی، بمنظور پیروزی بر حکومت ظلم وجور بی دینی و استبداد خود خاطره ای است از دوران پیروزی انقلاب که این حماسه جاودان در طول انقلاب هرساله با واژه قرآنی فجر ودهه فجر گرامی داشته می شود ومردم مسلمان وعاشق و ولایت ورهبری با حضور درایام الله دهه فجر انقلاب و۲۲ بهمن عاشقانه برای پاسداری از انقلاب وارزشهای انقلابی و خون شهداء اسلام وانقلاب الهی باانجام راهپیمایی جذاب و بیاد ماندنی حضور حماسی خود را به نمایش می گذارند
بیش از سی سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می گذرد. این انقلاب پدیده ای الهی و مبارک بود که در اواخر قرن بیستم ، جهان را به لرزه درآورد و نور امید را در دل مسلمانان و مستضعفان عالم روشن کرد.هدف اصلی و اساسی ادیان الهی ، رشد و تکامل بشر بر مبنای توحید، از طریق دعوت به مبارزه با کفر و شرک و الحاد بوده است. قدرتهای استکباری جهان برای چپاول دسترنج توده های محروم، نغمه ی« جدایی دین از سیاست »را مطرح کردند و با این توطئه توانستند بر جنبه های فکری ، فرهنگی ، دینی و ملی جوامع اسلامی استیلا یافته ، منابع مادی و ذخایر زیر زمینی آنها را به غارت ببرند و عجز و یاس را بر جوامع اسلامی حاکم گردانند. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بر چنین عقیده و نغمه ای خط بطلان کشید و نهضت اسلام را تبدیل به پدیده ای منسجم و جهانی نمود . ولی این ملت تصمیم گرفت با همتی مردانه قید و بندهای بندگی را پاره کند و استقلال سیاسی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و فکری خودش را به دست آورد و توانست خودش برای خودش فکر کند و تصمیم بگیرد. پس از انقلاب اسلامی ، احیای فرهنگ اسلامی و ارزشهای آن مورد توجه قرار گرفت و علاوه بر مراکز آموزشی کشور، رسانه های گروهی اعم از صدا و سیما ، روزنامه ها ، مجلات و حتی سینما ، تئاتر و سایر وسایل هنری و فرهنگی در جهت رشد فرهنگی جامعه ی اسلامی به کار گرفته شدند.پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رغم هیاهوی زیادی که در تبلیغ رشد فرهنگی کشور و مبارزه با بیسوادی میشد، درصد بسیار زیادی از مردم ایران، حتی در شهرها بیسواد بودند. در نظام جمهوری اسلامی به خصوص پس از پایان جنگ نهضت مدرسه سازی و افزودن فضای آموزشی به وسیله ی دولت رشد شتابنده ای یافت به طوری که هر سال بیش از صد هزار متر مربع به فضای آموزشی کشور اضافه می گردد. نهضت سوادآموزی در باسواد کردن میلیونها نفر از کسانی که از نعمت خواندن و نوشتن محروم بودند.اقتصاد ایران در رژیم پهلوی، نمونه ی کامل اضمحلال اقتصاد ملی کشورهای جهان سوم در نظام سرمایه داری بین الملل بود. کشوری که در اواخر عمر رژیم پهلوی با فروش بی دریغ نفت ، تلاش داشت به معیارهای رشد و توسعه ی غربی دست یابد. ولی انقلاب اسلامی از همان روزهای اول روح برابری و نفی استثمار را در پیکر نیمه جان اقتصاد کشور دمید و هر چند جنگ تحمیلی باعث شد که مدتی این برنامه به عقب بیفتد ولی پس از پایان جنگ طی، دو برنامه ی ۵ ساله با هماهنگی مردم و دولت، سازندگی آغاز گردید. اینها فقط بخشی ناچیز از اثرات مثبت انقلاب اسلامی بوده است رشد در زمینه های علمی و فناوری، هوا و فضا و تجهیزات نظامی ، انرژی هسته ای ، تجهیزات موشکی و بسیاری از موارد دیگر که ساعت ها بایستی پیرامون آنها صحبت کرد که شاید از حوصله این مصاحبه خارج باشد.
۱۱. آینده انقلاب انقلاب اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید؟
انقلاب اسلامی در ایران، فصل جدیدی از هویت فرهنگی و تاریخی این سرزمین را رقم زد و طلیعه تمدنی تازه را نوید داد که بر ارزش‌ها و آرمان‌های قدسی دین اسلام استوار است. انقلاب اسلامی در یک نگاه تحلیلی ‌ـ تاریخی، فراتر از یک پدیده اجتماعی یا واقعه تاریخی صرف است؛ زیرا شرایط و علل وقوع و استمرار آن، در بردارنده عناصری است که توان و استعداد ایجاد دگرگونی‌های جدی و بنیادی را در زندگی انسان معاصر دارا است و به همین سبب، می‌بایست آن را پدیده‌ای تاریخ‌ساز و تحول‌آفرین در جهان معاصر قلمداد کرد که با نگاه خدامحور و با تکیه بر آموزه‌های دین اسلام و در چارچوب کلی نبرد حق علیه باطل، مسیر رو به رشد خود را می‌پیماید. آینده ایران، مبتنی بر بسیاری از عوامل درونی و بیرونی است. به گونه ای که برای این کار، باید علاوه بر در نظر گرفتن اوضاع کنونی کشور اعم از شرایط اقتصادی، نظامی، فرهنگی و حتی قومی، به نظام جهانی و شرایط آن ازجمله بحران مالی جهان و بسیاری از موارد دیگر توجه کرد. بیش ترین احتـمال وقوع یک رخداد در آینده، مربوط به توسعه ایران اسلامی و صدور انقـلاب است. چیزی که امروزه بسیار شاهد آن هستیم همچنـین مـی بینیم انزوای ایران و یا تدارک یک حمله ی نظامی به آن، از احتمال بالایی برخوردار نیست. لذا در یک جمله می توان گفت:
آینده ای که در انتظار ایران است، از گذشته ی معاصرش، مطلوب تر و با موفقیت های بیش تر خواهد بود. این همان نتیجه ای است که اکثر آینده پژوهان در زمینه ی ایران، چه محققان ایرانی و چـه غیر ایرانی، نهایتاً به آن اشاره کرده اند.

۱۲. چه پیشنهادی در دهه فجر برای عملی کردن در استان دارید؟
استان گیلان همچون سایراستانهای کشور باداشتن مردان وزنان با اراده وبابصیرت که در مقاطع مختلف در صحنه دفاع از نظام وانقلاب ورهبری وپاسداری از خون شهداء حضور گسترده داشته و دارند لذا مستحق به نمایش گذاشتن ارزشهای ماندگار و بیادماندنی حماسه سازان وشهداء اسلام و انقلاب و به رخ کشیدن خدمات وتلاش های صادقانه انجام شد. درطول دوران انقلاب هستند، شایسته است مسئولین محترم با نمایش اقدام های مثبت و هشدارهای لازم را برای جلوگیری از نفوذ دشمن درجهت کمرنگ کردن ارزشها ومقابله با آفتهای انقلاب را بصورت عملی با نگاه درست و ولایتمدارانه براساس اهداف متعالی اسلام وانقلاب اسلامی با گامهای استوار درطول دهه فجر انقلاب اسلامی به نمایش بگذارند و با حضور در جمع خانواده های معظم شهداء و تجلیل از آنها وهمچنین جانبازان، آزادگان، ایثارگران، رزمندگان و پیشکسوتان انقلاب که از تمامی اقشار و صنوف جامعه هستند تجلیل به عمل آید  و با همتی بلند در راستای تحقق روح وحدت و صمیمیت وهمدلی که در طول دوران پیروزی انقلاب در بین مردم وجامعه وجود داشت و امروز متاسفانه کمرنگ شده است با برنامه های درست و هدفمند نسبت به پویایی وتازه کردن روح حاکم برآن دوران را دوباره احیاء وزنده نمایند
۱۳. چگونه می توانیم جوانهای انقلاب را شبیه سازی وماندگارکنیم:
پروژه شبیه سازی کردن انقلاب برای جوانها بنظر می رسد موضوع خوبی نباشد لذا آن چیزی که درانقلاب به رهبری امام راحل در ایران اتفاق افتاد اتفاقی الهی و انفجار نور بود که با تلالو شدن نورانقلاب الهی وتوجه به این همه گذشت و فداکاری دردوران انقلاب وبعدازپیروزی انقلاب بویژه در دوران دفاع مقدس وجنگ تحمیلی جوانها به پیروی از امام راحل و رهبری بی بدیل و معظم انقلاب اسلامی خودشان با ایثار وگذشت خود تاکنون مرشد وراهنمای جامعه ومردم بودند که الحمدالله درشرایط فعلی این عزیزان به تأسی از یاران پیشکسوت خودهمواره درراستای دفاع ازنظام وانقلاب ورهبری آماده دفاع وجانفشانی هستند و می باشند. برای شناخت بهتر و بیشتر و آگاهی بخشی این قشر توفنده و آینده سازان کشور لازم است هرچه بیشتر به این عزیزان از جهات مختلف توجه ویژه شود و نسبت به ارزشهای نظام وانقلاب ودستاوردهای نظام و توطئه های دشمن باهدف ایجاد یأس و نا امیدی و دلسرد کردن آنها که همه درتلاش هستند بصیرت افزایی صورت گیرد و موانع و مشکلات آنها از سر راهشان برداشته شود و آنها نباید هیچگاه احساس بی مهری از مسئولین در نظام جمهوری اسلامی در فکرشان ایجاد شود تصور نمایند به جایگاه و منزلت آنها توجه نمی شود وخیلی از موارد دیگر در زمینه های مختلف مانند ایجاد وشرایط ارتقاء تحصیلی و شغلی ،ازدواج ومسکن ورفع معضلات و بیکاری و تامین حداقل نیاز آنها در جهت معیشت و منزلت از سوی مسئولین محترم و دست اندرکاران عنایت شود و هر چند رجاء واثق داریم که این قشر همواره خود را جزء مدافعان اصلی نظام و انقلاب تلقی نموده و همانند یاران پیشکسوت خود که الحمدالله در حمایت و لبیک گویی آنها از ولایت همواره زبانزد خاص وعام بوده و هست ان شاء الله شاهد خلق زیبائی های بیش از بیش در کشور باشیم با این توصیف امیدواریم نظام اسلامی با خدمات درخشان خود خزان و نابودی دشمان را بیش از گذشته و هر روز شاهد نابودی دشمنان نظام وانقلاب به نمایش گذاشته و با شکوفایی درخت پرثمر انقلاب و با پشت سرگذاشتن همه موانع ومشکلات انشاء الله کشوری الگو و نمونه برای جهانیان خواهیم بود.
۱۶.سخن پایانی؟
در خاتمه ازشما بعنوان پیام رسان انقلابی و رسانه ای متعهد و ولایتمدار که دلسوزانه به دنبال اطلاع رسانی درست و منطقی پیام انقلاب به جامعه و مردم خوب و دوست داشتنی هستید تقدیر وتشکر می نمایم.

/محمد حامد نیکبخت گیلانی