کد خبر: 58189تاریخ انتشار : 20:45:58 - چهار شنبه 8 فوریه 2017

فعال سیاسی گیلانی در گفتگو با خبرنگار بهجت نیوز؛

تاریخ انقلاب را باید بر صفحه جان ها نوشت/اشتراک در گفتمان امام و رهبری یکی از مهم‌ترین نقاط ثبات‌ساز نظام اسلامی است

حاج حسین رضاپور از فعالان سیاسی و فرهنگی استان گیلان است که به بهانه فرارسیدن سی و هشتمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به سراغش می رویم تا گفتگوئی صمیمی با او داشته باشیم وی در گفتگو با خبرنگار بهجت نیوز گفت:تاریخ انقلاب را باید با خامه ای خون نگار بر صفحه جان ها نوشت و بادیده عبرت مطالعه کرد. تاریخ انقلاب را بایدنوشت تا آیندگان بفهمند که این انقلاب و میوه پر طراوت آن، یعنی نظام اسلامی آسان به دست نیامده و در پای واژه واژه این کتاب مقدس، خون پاک ترین و رشیدترین فرزندان این ملت ریخته شده است.

به گزارش بهجت نیوز؛ حاج حسین رضاپور از فعالان سیاسی و فرهنگی استان گیلان است که به بهانه فرارسیدن سی و هشتمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به سراغش می رویم تا گفتگوئی صمیمی با او داشته باشیم؛

1.ضمن عرض سلام خدمت شما خواهش می کنم زمینه های ایجاد انقلاب اسلامی در سال 1357 را شرح دهید؟
عرض سلام، ادب و احترام دارم خدمت همه دست اندرکاران سایت وزین بهجت نیوز و مخاطبان فهیم شما. در ارتباط با سوال فوق باید عرض کنم انقلاب ایران، در نوع خود، و نیز در مقایسه با دیگر انقلابهای جهان، از لحاظ تکوین، حرکت، روند و نتیجه آن دارای ویژگیهای کم نظیری بود.وجه مشترک پیدایش همه انقلابها، کم و بیش یکسان است.همگی ریشه طبقاتی و اجتماعی دارند، هنگامی که ظلم و فساد و بی کفایتی نظام حاکم تحمل ناپذیر شد، توده ها به حرکت در می آیند، طغیان می کنند، نمایندگان سنتی خود را کنار می زنند و موانعی را که بر سر راهشان قرار دارد، در هم می کوبند تا رژیم حاکم را بر اندازند و به جای آن نظام جدیدی که امیال و خواستهای آنها را تامین کند، بر پا سازند. کمتر انقلابی است که صرفا ملی یا میهنی باشد.صرف وجود محرومیتهای اقتصادی در جامعه، برای برانگیختن شورش و انقلاب، بسنده نیست. هیچ انقلابی موفق نمی شود مگر آنکه بر نیروهای مسلح تسلط پیدا کند، یا توان روحی و کارایی آن نیروها را تضعیف نماید و یا اینکه، آن نیروها، به انقلابیون بپیوندند. عواملی که انقلاب را شتاب می بخشد، بیزاری از اشرافیت، ناسازگاریهای اجتماعی و اقتصادی و شدت محرومیتهای تحمل ناپذیر، میان آنچه مردم می خواهند و آنچه به دست می آورند، می باشد. انقلاب، بالفعل یک رویداد غیر مترقبه است. در یک انقلاب اصیل، همه قشرهای جامعه شرکت دارند، هدفهای انقلاب، در برگیرنده خواسته های اکثریت جامعه است، در آغاز، توده ها با یک برنامه مدون و از پیش تهیه شده، برای ساختار نظام و جامعه جدید، به عرصه انقلاب نمی روند. انگیزه توده ها، در آغاز، براندازی نظامی است که دیگر قادر به تحمل آن نیستند. رهبران و پیشتازان انقلاب، برنامه بازسازی جامعه را، در نظام آینده تهیه می کنند و پس از تایید مردم آن را به اجرا می گذارند.
2. به نظر شما پیام اصلی مردم ایران در بهمن 57 چه بود؟
پیام اصلی مردم همان خطی بود که امام (ره) برا ی آنها به تصویر کشیده بود و آن خط اصیل انقلاب همان برقراری حکومت الهی براساس دین و شریعت و بدون روا داشتن ظلم و تبعیض و اشرافی گری چه در بدنه اجتماعی جامعه و چه در در بین مسئولان و دست اندرکاران حکومت و اداره کشور بود. مردم به دنبال استقلال و استقرار حاکمیت مبتنی بر دین بودند که به شکر الهی در شکل دهی به این امر هم موفق بودند هر چند گاهی دیده می شود قطار انقلاب توسط برخی از خواص از ریل اصلی خارج می شود اما همین مردمی که در سال 57 با اعتقاد راسخ انقلاب را به پیروزی رساندند منحرفان را به ریل اصلی بازگرداندند.
3. چه عواملی در پیروزی انقلاب اسلامی موثر بود؟
پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بدون شک معجزه ای الهی بود که به دست معجزه گر مردی از سلاله پاک رسول خدا صلی الله علیه و آله، به انجام رسید و چشم امید مظلومان و مستضعفان جهان را به خود خیره ساخت. به درستی می ‏توان اذعان داشت که مذهب به عنوان نیروی بسیار قوی در انقلاب اسلامی ایران در کنار مکتبی چون اسلام باعث آن گردیده بود تا تمام مردم از فقیر تا ثروتمند، تحصیل کرده و بی سواد را گرد هم آورد و یک نوع حس یکپارچگی گروهی و اجتماعی ایجاد کند. از جمله علل موثر دیگر در پیروزی انقلاب را می توان توجه روحانیت به پتانسیل و ظرفیت خود در بین مردم دانست. روحانیت پس از پشت سر گذاردن اتفاقات بسیاری که بیشتر آنها نیز در دوران مشروطه رخ داده بود دریافت مردم به دلیل همان علقه ‏های مذهبی که در بالا به آن اشاره شد هر آنچه را که مخالف آزادی، عدالت، و زمینه ساز نفوذ اجنبی و بیگانه در کشور است را بر نمی تابد و روحانیت می ‏تواند با نفوذ خود در بین عامه مردم در جهت پرشورتر کردن این احساسات و عقاید بهره ببرد. به تعبیر بهتر می‏ توان گفت: انقلاب اسلامی ایران از این حیث متکی به یگ گروه اجتماعی مجهز به احزاب سیاسی و ایدئولوژی غیر مذهبی نبوده بلکه عامل تمایز این انقلاب با دیگر تحرکات تکیه انقلاب بر روحانیت مسلح به مسجد و منبر و معتقد به شریعت برای نظارت بر تصمیمات است. ایجاد شکاف در حاکمیت همواره یکی از بروز انقلاب ها به حساب آمده و باید اشاره کرد که بروز همین شکاف آن هم به صورت عمیق در دوره پهلوی موردی بود که دامان رژیم را گرفت هرچند تلاش‏ هایی برای رفع آن صورت گرفت اما نقص سازمانی احزاب سیاسی غیر مذهبی چیزی نبود که به سادگی حل گردد و این امر به قدری وسعت یافته بود که عامه مردم را نیز به ستوه آورد و بر انزجار آنان می افزود. نیروهای مسلح به رغم کثرت نفرات و سلاح‏ های بسیار پیچیده بر اثر کشاندن مداوم به خیابانها و تیراندازی به کسانی که غیر مسلحند و شعار مذهبی سر می دهند روحیه ارتش را به شدت متزلزل کرده بود به طوری که در اواخر حکومت پهلوی در حین مبارزات ارتش با اینکه در خیابان‏ها حضور داشت اما دیگر تمایلی به سرکوب مخالفان نداشت و از تظاهرات جلوگیری نمی‎کرد. عامل اراده در بروز انقلاب‏ ها امری است بس مهم که در دوران اخیر نیز بسیاری بر این عامل به عنوان یکی از علل بنیادین پیروزی انقلاب ها تاکید کرده اند زیرا شروع انقلاب یک سوی قضیه است و تلاش برای ماندن مردم در صحنه مسأله ای دیگر. باید گفت در انقلاب اسلامی ایران نیز این عامل از جمله نکات بسیار مهم بوده است زیرا مردم با وجود کشته شدن بسیاری در تظاهرت و مبارزات، دستگیری ها ی گسترده وشکنجه های طاقت فرسا هر روز برای ادامه مسیر مستحکم‏ تر می‏ شد و شاید به همین علت نیز بود که امام خمینی(ره) به همین مضمون فرمودند اگر مردم و اراده و عزم آنان نبود انقلاب پیروز نمی‏ شد. همکاری و هوشیاری طبقه کارگر شهری درپیروزی انقلاب اسلامی ایران یکی دیگر از عوامل مهم و موثر است به طوری که اعتصاب کارگران نفت، کارگران کارخانه‏ ها وصنایع حمل و نقل دولت را به لبه ورشکستگی کشاند و اقتصاد کشور را فلج کرد.
4. مدیریت بی نظیر حضرت امام خمینی (ره) را چطور ارزیابی می کنید؟
باید در نظر داشت که آگاهی بخشی و اطلاع رسانی دقیق و گسترده از سوی امام(ره) به مردم نسبت به حقی که حاکمیت پهلوی از آنها تضییع کرده و جنایات و کشتاری که انجام می‏دهد حتی در طول 15 سال تبعید به وسیله اظهارات علنی و کتبی یکی دیگر از عواملی بود که روند روبه رشد انقلاب را سرعت بخشید تا آنجا که شخص امام خمینی(ره) برای کارگران شهری رهبری نمونه، برای عدالت خواهان مجری عدالت، برای دهقانان و روستاییان تامین کننده مایحتاج ابتدایی آنان بود یعنی درست همان چیزهایی که شاه نتوانسته بود حتی با انقلاب سفید ایجاد کند و مشروطه نیز گرچه آن را احیا کرده بود اما نتوانسته بود تحقق ببخشد.
5. جایگاه انقلاب اسلامی و حضرت امام (ره) را در سطح مردم کشورهای اسلامی و کشورهای مستضعف را چطور می بینید؟
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، طولی نکشید که پرتوهای معنوی این بارقه الهی مرزهای جغرافیایی را درنوردید و مسلمانان جهان را از خواب غفلت بیدار کرد و رستاخیز اسلامی را در سراسر جهان پدید آورد. زیرا این انقلاب، جنبه معنوی و دینی داشت و از این رو، توانست در کشورهای اسلامی نفوذ کند و هزاران انسان را شیفته خویش سازد. امام خمینی(ره) در معرفی انقلاب اسلامی و بیان رمز پیروزی آن فرمودند: «… این قیام، قیام حق بر باطل بود، قیام عبودیت بر طاغوت بود، قیام انسانیت بر توحّش بود. رمز پیروزی ما در این بود که نهضت ما جنبه معنوی و اسلامی داشت…» این هدیه غیبی بود که [خداوند] به ما داد. این استقلالی که خدای تبارک و تعالی به ما داده و دست اجانب را کوتاه کرده، برای خاطر آن قدرت ایمان و وحدت کلمه بود».
6. مدیریت ، رهبری معظم انقلاب اسلامی در پاسداری از میراث خمینی کبیر که همان خط اصیل اسلام و انقلاب ناب است از نظر شما چگونه بوده است؟
اشتراک در گفتمان امام و رهبری یکی از مهم‌ترین نقاط ثبات‌ساز نظام اسلامی بوده که نقش بی‌بدیلی در فرهنگ‌سازی، رفتارسازی و نهادینه کردن ارزش‌ها و مقابله با چالش‌ها و بحران‌ها در نظام اسلامی داشته است. گفتمان رهبری همان گفتمان انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) است. در میان عناصر و مؤلفه‌های مشترک این گفتمان‌ واحد، مواردی چون آخرت‌گرایی، دنیاگریزی، خداباوری، مردم‌سالاری، شهادت‌طلبی، ایثارگری، شجاعت، خرد جمعی، مخالفت با استبداد رأی و یکه‌سالاری، شایسته‌سالاری امور، تقدم منافع جمعی بر منافع فردی و باندی، بیگانه‌ستیزی و استکبارستیزی، تولی و تبری (دوست و دشمن‌شناسی) توکل، اخلاص، توانستن، مقابله با جمود و تحجر و تجدیدنظرطلبی و… را باید مورد تأکید قرار داد. توانایی بی‌نظیر مقام معظم رهبری در پاسداری از میراث رهبر کبیر انقلاب و مدیریت نظام اسلامی، حتی متخاصم‌ترین مخالفان نظام و امام خمینی (رحمت الله علیه) را به تحسین واداشته است. بنی‌صدر منافق به صراحت اعتراف می‌کند: «اگر [امام] خمینی (رحمت الله علیه) زنده بودند، صدها بار به آقای خامنه‌ای آفرین می‌گفتند. آقای خامنه‌ای به خوبی توانسته نظامی که آقای خمینی ایجاد کرد را حفظ کند.»
7. به نظر شما چه آسیب هایی پیش روی انقلاب اسلامی ما است؟
آنچه باعث آسیب می شود را رهبری بارها فرموده اند بهتر است پاسخ این کلام را مطابق کلام رهبری پاسخ بدهیم ایشان در سال 1383 در دیدار با مردم همدان آسیب ها را ایجاد یاس و نا امیدی در ذهن و فکر مردم بیان کرده و فرمودند: وقتى مناسبات غلط اقتصادى در جامعه حاکم باشد، وقتى رانت‌خوارى رواج داشته باشد، وقتى سوءاستفاده‌‌ از قدرت براى به دست آوردن ثروت‌هاى بادآورده رواج داشته باشد، کسى که تولید کننده و زحمتکش واقعى است، ناامید مى‌شود. کشاورزى که زحمت مى‌کشد، صنعتکارى که تولید مى‌کند، سرمایه‌دارى که سرمایه‌گذارى مى‌کند، معدنکارى که عرق مى‌ریزد، معلمى که در مدرسه درس مى‌گوید، استادى که در دانشگاه تدریس مى‌کند، قاضى‌اى که وقت و اعصاب خود را به کارِ صحیح صرف مى‌کند، وقتى ببینند راه براى مناسبات غلط اقتصادى در جامعه باز است و با آن برخورد نمى‌شود، مأیوس مى‌شوند. این که ما گفتیم و تأکید کردیم که باید با مفاسد اقتصادى و قاچاق مبارزه شود، به‌خاطر این است که این پدیده‌ها اساس پیشرفت کشور را دچار آسیب‌هاى جدى مى‌کنند. طبق دیدگاه «شهید مطهری»، یکی از آفت‌های هر نهضت، از بین رفتن خلوص نیت و انگیزه الهی در انقلابیون می‌باشد. ایشان معتقد است، نهضت خدایی باید برای خدا آغاز شود و برای خدا ادامه یابد و هیچ انگیزة غیر خدایی نباید در آن راه یابد، تا عنایت و نصرت الهی شاملش گردد. همچنین با استناد به آیه شانزده سوره رعد، می‌گوید: «خداوند وضع و سرنوشت مردمی را عوض نمی‌کند، مادامی که آنها خود را و آنچه به اندیشه‌ها و رفتارهای خودشان مربوط است، تغییر ندهند.»
8. وظیفه اندیشمندان و جوانان در رابطه با انقلاب اسلامی چیست؟
وظیفه اصلی و مهم همه در رابطه با انقلاب مطالعه دقیق تاریخ انقلاب و انتقال آن به شکل حقیقی به نسل های بعدی است؛ تاریخ انقلاب را باید با خامه ای خون نگار بر صفحه جان ها نوشت و بادیده عبرت مطالعه کرد. تاریخ انقلاب را بایدنوشت تا آیندگان بفهمند که این انقلاب و میوه پر طراوت آن، یعنی نظام اسلامی آسان به دست نیامده و در پای واژه واژه این کتاب مقدس، خون پاک ترین و رشیدترین فرزندان این ملت ریخته شده است. تاریخ انقلاب را باید حفظ کرد، تا آنان که «در» «فجر» چشم به جهان گشوده اند و در «روشنایی» پا گرفته اند، قدر نعمت «روز» را بدانند و تصویری از سیاهی «شب» در ذهن خویش داشته باشند. تاریخ انقلاب را باید نگاشت و هر روز آن را مرور کرد تا موریانه های غفلت از درون تهی مان نکنند. تاریخ انقلاب را باید برای نسل جوان انقلاب خواند تا بدانند که نیاکانشان برای پیروزی و تداوم آن چه خون دل ها خورده اند، و چه شکنجه ها و مرارت ها و تبعیدها به جان خریده اند. باید به نسل جوان و نسل انقلاب یادآوری کرد تا میراث گرانسنگ انقلاب را ارزان از دست ندهند و آن را بیهوده در پای دنیاخواهی و شهوت طلبی قربانی نکنند.
9. لطف بفرمایید برخی از آثار عظیم انقلاب اسلامی را در داخل کشور نام ببرید؟
با نگاهی به  تاریخ میتوان روزشمار انقلاب را اینگونه بیان کرد که نخستين جرقه‏ هاى انقلاب اسلامى در خرداد 1342 زده شد و در طول 15 سال چون اخگرى نمايان شد.سر آغاز انقلاب اسلامى در گيلان را نيز مى‏ بايست در سالهاى 1342 جستجو كرد و اين نخستين حركتها با قيام مردم و علماء در اعتراض به وقايع 15 خرداد شروع گرديد وليكن از سال 1356 فعاليت مخالفان رژيم در گيلان تشديد و علنى گرديد و در سال 1357 مبارزات مردم در شكل گسترده ‏ترى ادامه يافت و مساجد گيلان به ويژه رشت، صومعه سرا و لاهيجان به پايگاه مبارزه با رژيم تبديل شد و جلسات سخنرانى عالمانى چون احسان بخش، ابراهيم فقيهى و هادى حسام در رشت، زين العابدين قربانى در لاهيجان، ميرآقا موسوى در صومعه سرا مورد توجه و استقبال مردم قرار گرفت و ساواك را در شهرهاى مزبور دچار ترس و وحشت ساخت و مردم از روستاهاى دور و نزديك براى استماع سخنراني ها هجوم مى ‏بردند و شهرهاى رودبار، آستانه اشرفيه، رودسر، فومن و لنگرود نيز در ماه رمضان مساجد را سنگر مبارزه قرار داده و خود را براى پيروزى انقلاب اسلامى آماده مى ‏كردند. با آغاز مهر 1357 مردم شهرهاى گيلان مبارزات پرشورى را آغاز نمودند و اعتصابهاى گسترده‏اى در سازمانها و مدارس آغاز گرديد و آيت الله ضيابرى از پيشگامان مبارزه طى اعلاميه‏ اى به مأموران پليس هشدار داد. بنا به دعوت آيت الله احسان بخش كه رهبرى مبارزه را در استان گيلان بر عهده داشت اعتصابهاى گسترده‏اى صورت پذيرفت و تصاوير شاه در مدارس و اماكن عمومى به آتش كشيده شد. در روز 17 مهرماه مردم رشت در راهپيمايى عظيمى در زير باران سيل آسا شركت كردند و در روز 3 آبان 1357 نيز مردم رشت از ميدان بانك ملى راه‏پيمايى عظيمى را آغاز كردند و شيشه‏ هاى مشروب فروشى ‏ها و سينماها را شكستند و در پايان راهپيمايى به منزل استاندار حمله كردند. اين راهپيمايى سرانجام با مداخله نيروهاى پليس و دستگيرى جمعى از راه‏پيمايان خاتمه يافت. در روز 8 آبان 1357 عناصر رژيم براى جلوگيرى از گسترده شدن تظاهرات در روستاها و شهرها با فراهم آوردن نيروها طرفدار سلطنت و روستائيان بى خبر به صومعه سرا حمله برده و به غارت و تخريب منازل و مغازه‏هاى مخالفان رژيم پرداختند. طى اين حمله يك تن كشته و عده‏اى نيز مجروح شدند.در 20 آبان 1357 مردم رشت به منظور اعتراض به حمله عناصر چماق بدست رژيم در صومعه ‏سرا در رشت اقدام به راه‏پيمايى 150 هزار نفرى كردند. اين راهپيمايى به مدت 4 ساعت به طول انجاميد. در 25 دى ماه نيز پس از تدفين شهدا تظاهرات مردم از گورستان به مركز شهر كشيده شد. مردم قصد داشتند مجسمه رضاشاه را پائين بكشند، اما در ميدان فرهنگ با تيراندازى و مقاومت ماموران مواجه شدند اما چند روز بعد با فرار شاه از ايران مجسمه رضاشاه را پائين كشيدند. در 22 بهمن ماه روز پايان نظام شاهنشاهى در ايران مردم مسلمان گيلان به كلانترى‏ها و پادگان‏ها حمله بردند. اين درگيرى‏ها تا 23 بهمن ادامه داشت. از جمله مراكز مقاومت كه تا بعدازظهر روز 23 بهمن هنوز تسليم نشده بود ساواك رشت بود. مردم با بلدوزر درب ساواك را شكسته و به آن حمله كردند و يك گروه 22 نفره از مأموران ساواك به سوى مردم تير اندازى مى ‏كردند. محاصره ساواك 8 ساعت به طول انجاميد و 9 نفر از مأموران ساواك كشته شدند. مأموران ساواك كه مقاومت را بى ‏فايده مى‏ ديدند با به آتش كشيدن ساواك موفق به فرار شدند و ساواك به تسخير نيروهاى انقلاب در آمد. با فرو ريختن دژ آهنين رژيم در گيلان، ساواك رشت و ساير نيروهاى رژيم نيز تسليم شدند. ديگر تمام شهر به تصرف مردم در آمده بود خبرهايى كه از راديو تهران پخش شد به آخرين مقاومت‏ها پايان بخشيد و همه مردم حتى خانواده‏ هايى كه در غم و اندوه شهادت عزيزان خود عزادار بودند، پيروزى انقلاب و سرنگونى رژيم را جشن گرفته به شادمانى و پايكوبى پرداختند. با سقوط شهر رشت در 23 بهمن 1357 يك كميته 25 نفرى به رياست آيت الله احسان‏بخش زمام امور شهر رشت مركز استان گيلان را در دست گرفت.


10.خاطره ای از دهه فجر 57 برای مخاطبانمان بازگو کنید؟
شورحماسي مردم قهرمان ايران اسلامي در بدو پيروزي انقلاب و ايثار وگذشت واز جان گذشتن آنها، و پيشتازانه بدنبال خطر رفتن و با خلق صحنه هاي مختلف دفاع و حضور همه جانبه همراه با وحدت  و صميميت با شعار هاي انقلابي و ديني با تمسك به اهل بيت (ع) بويژه در ايام عاشورا وتاسوعا حسيني (ع) و برپا داشتن علم قرآن ورهبري ديني، بمنظور پيروزي بر حكومت ظلم وجور بي ديني و استبداد خود خاطره اي است از دوران پيروزي انقلاب كه اين حماسه جاودان در طول انقلاب هرساله با واژه قرآني فجر ودهه فجر گرامي داشته مي شود ومردم مسلمان وعاشق و ولايت ورهبري با حضور درايام الله دهه فجر انقلاب و22 بهمن عاشقانه براي پاسداري از انقلاب وارزشهاي انقلابي و خون شهداء اسلام وانقلاب الهي باانجام راهپيمايي جذاب و بياد ماندني حضور حماسي خود را به نمايش مي گذارند
بیش از سی سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می گذرد. این انقلاب پدیده ای الهی و مبارک بود که در اواخر قرن بیستم ، جهان را به لرزه درآورد و نور امید را در دل مسلمانان و مستضعفان عالم روشن کرد.هدف اصلی و اساسی ادیان الهی ، رشد و تکامل بشر بر مبنای توحید، از طریق دعوت به مبارزه با کفر و شرک و الحاد بوده است. قدرتهای استکباری جهان برای چپاول دسترنج توده های محروم، نغمه ی« جدایی دین از سیاست »را مطرح کردند و با این توطئه توانستند بر جنبه های فکری ، فرهنگی ، دینی و ملی جوامع اسلامی استیلا یافته ، منابع مادی و ذخایر زیر زمینی آنها را به غارت ببرند و عجز و یاس را بر جوامع اسلامی حاکم گردانند. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بر چنین عقیده و نغمه ای خط بطلان کشید و نهضت اسلام را تبدیل به پدیده ای منسجم و جهانی نمود . ولی این ملت تصمیم گرفت با همتی مردانه قید و بندهای بندگی را پاره کند و استقلال سیاسی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و فکری خودش را به دست آورد و توانست خودش برای خودش فکر کند و تصمیم بگیرد. پس از انقلاب اسلامی ، احیای فرهنگ اسلامی و ارزشهای آن مورد توجه قرار گرفت و علاوه بر مراکز آموزشی کشور، رسانه های گروهی اعم از صدا و سیما ، روزنامه ها ، مجلات و حتی سینما ، تئاتر و سایر وسایل هنری و فرهنگی در جهت رشد فرهنگی جامعه ی اسلامی به کار گرفته شدند.پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رغم هیاهوی زیادی که در تبلیغ رشد فرهنگی کشور و مبارزه با بیسوادی میشد، درصد بسیار زیادی از مردم ایران، حتی در شهرها بیسواد بودند. در نظام جمهوری اسلامی به خصوص پس از پایان جنگ نهضت مدرسه سازی و افزودن فضای آموزشی به وسیله ی دولت رشد شتابنده ای یافت به طوری که هر سال بیش از صد هزار متر مربع به فضای آموزشی کشور اضافه می گردد. نهضت سوادآموزی در باسواد کردن میلیونها نفر از کسانی که از نعمت خواندن و نوشتن محروم بودند.اقتصاد ایران در رژیم پهلوی، نمونه ی کامل اضمحلال اقتصاد ملی کشورهای جهان سوم در نظام سرمایه داری بین الملل بود. کشوری که در اواخر عمر رژیم پهلوی با فروش بی دریغ نفت ، تلاش داشت به معیارهای رشد و توسعه ی غربی دست یابد. ولی انقلاب اسلامی از همان روزهای اول روح برابری و نفی استثمار را در پیکر نیمه جان اقتصاد کشور دمید و هر چند جنگ تحمیلی باعث شد که مدتی این برنامه به عقب بیفتد ولی پس از پایان جنگ طی، دو برنامه ی 5 ساله با هماهنگی مردم و دولت، سازندگی آغاز گردید. اینها فقط بخشی ناچیز از اثرات مثبت انقلاب اسلامی بوده است رشد در زمینه های علمی و فناوری، هوا و فضا و تجهیزات نظامی ، انرژی هسته ای ، تجهیزات موشکی و بسیاری از موارد دیگر که ساعت ها بایستی پیرامون آنها صحبت کرد که شاید از حوصله این مصاحبه خارج باشد.
11. آینده انقلاب انقلاب اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید؟
انقلاب اسلامی در ایران، فصل جدیدی از هویت فرهنگی و تاریخی این سرزمین را رقم زد و طلیعه تمدنی تازه را نوید داد که بر ارزش‌ها و آرمان‌های قدسی دین اسلام استوار است. انقلاب اسلامی در یک نگاه تحلیلی ‌ـ تاریخی، فراتر از یک پدیده اجتماعی یا واقعة تاریخی صرف است؛ زیرا شرایط و علل وقوع و استمرار آن، در بردارندة عناصری است که توان و استعداد ایجاد دگرگونی‌های جدی و بنیادی را در زندگی انسان معاصر دارا است و به همین سبب، می‌بایست آن را پدیده‌ای تاریخ‌ساز و تحول‌آفرین در جهان معاصر قلمداد کرد که با نگاه خدامحور و با تکیه بر آموزه‌های دین اسلام و در چارچوب کلی نبرد حق علیه باطل، مسیر رو به رشد خود را می‌پیماید. آينده ايران، مبتني بر بسياري از عوامل دروني و بيروني است. به گونه اي که براي اين کار، بايد علاوه بر در نظر گرفتن اوضاع کنوني کشور اعم از شرايط اقتصادي، نظامي، فرهنگي و حتي قومي، به نظام جهاني و شرايط آن ازجمله بحران مالي جهان و بسياري از موارد ديگر توجه کرد. بيش ترين احتـمال وقوع يک رخداد در آينده، مربوط به توسعه ايران اسلامي و صدور انقـلاب است. چیزی که امروزه بسیار شاهد آن هستیم همچنـين مـي بينيم انزواي ايران و يا تدارک يک حمله ي نظامي به آن، از احتمال بالايي برخوردار نيست. لذا در يک جمله مي توان گفت:
آينده اي که در انتظار ايران است، از گذشته ي معاصرش، مطلوب تر و با موفقيت هاي بيش تر خواهد بود. اين همان نتيجه اي است که اکثر آينده پژوهان در زمينه ي ايران، چه محققان ايراني و چـه غير ايراني، نهايتاً به آن اشاره کرده اند.

12. چه پیشنهادی در دهه فجر برای عملی کردن در استان دارید؟
استان گيلان همچون سايراستانهاي كشور باداشتن مردان وزنان با اراده وبابصيرت كه در مقاطع مختلف در صحنه دفاع از نظام وانقلاب ورهبري وپاسداري از خون شهداء حضور گسترده داشته و دارند لذا مستحق به نمايش گذاشتن ارزشهاي ماندگار و بيادماندني حماسه سازان وشهداء اسلام و انقلاب و به رخ كشيدن خدمات وتلاش هاي صادقانه انجام شد. درطول دوران انقلاب هستند، شايسته است مسئولين محترم با نمايش اقدام هاي مثبت و هشدارهاي لازم را براي جلوگيري از نفوذ دشمن درجهت كمرنگ كردن ارزشها ومقابله با آفتهاي انقلاب را بصورت عملي با نگاه درست و ولايتمدارانه براساس اهداف متعالي اسلام وانقلاب اسلامي با گامهاي استوار درطول دهه فجر انقلاب اسلامي به نمايش بگذارند و با حضور در جمع خانواده هاي معظم شهداء و تجليل از آنها وهمچنين جانبازان، آزادگان، ايثارگران، رزمندگان و پيشكسوتان انقلاب كه از تمامي اقشار و صنوف جامعه هستند تجليل به عمل آيد  و با همتي بلند در راستاي تحقق روح وحدت و صميميت وهمدلي كه در طول دوران پيروزي انقلاب در بين مردم وجامعه وجود داشت و امروز متاسفانه كمرنگ شده است با برنامه هاي درست و هدفمند نسبت به پويايي وتازه كردن روح حاكم برآن دوران را دوباره احياء وزنده نمايند
13. چگونه می توانیم جوانهای انقلاب را شبيه سازي وماندگاركنيم:
پروژه شبيه سازي كردن انقلاب براي جوانها بنظر مي رسد موضوع خوبي نباشد لذا آن چيزي كه درانقلاب به رهبري امام راحل در ايران اتفاق افتاد اتفاقي الهي و انفجار نور بود كه با تلالو شدن نورانقلاب الهي وتوجه به اين همه گذشت و فداكاري دردوران انقلاب وبعدازپيروزي انقلاب بويژه در دوران دفاع مقدس وجنگ تحميلي جوانها به پيروي از امام راحل و رهبري بي بديل و معظم انقلاب اسلامي خودشان با ايثار وگذشت خود تاكنون مرشد وراهنماي جامعه ومردم بودند كه الحمدالله درشرايط فعلي اين عزيزان به تأسي از ياران پيشكسوت خودهمواره درراستاي دفاع ازنظام وانقلاب ورهبري آماده دفاع وجانفشاني هستند و مي باشند. براي شناخت بهتر و بيشتر و آگاهي بخشي اين قشر توفنده و آينده سازان كشور لازم است هرچه بيشتر به اين عزيزان از جهات مختلف توجه ويژه شود و نسبت به ارزشهاي نظام وانقلاب ودستاوردهاي نظام و توطئه هاي دشمن باهدف ايجاد يأس و نا اميدي و دلسرد كردن آنها كه همه درتلاش هستند بصيرت افزايي صورت گيرد و موانع و مشكلات آنها از سر راهشان برداشته شود و آنها نبايد هيچگاه احساس بي مهري از مسئولين در نظام جمهوري اسلامي در فكرشان ايجاد شود تصور نمايند به جايگاه و منزلت آنها توجه نمي شود وخيلي از موارد ديگر در زمينه هاي مختلف مانند ايجاد وشرايط ارتقاء تحصيلي و شغلي ،ازدواج ومسكن ورفع معضلات و بيكاري و تامين حداقل نياز آنها در جهت معيشت و منزلت از سوي مسئولين محترم و دست اندركاران عنايت شود و هر چند رجاء واثق داريم كه اين قشر همواره خود را جزء مدافعان اصلي نظام و انقلاب تلقي نموده و همانند ياران پيشكسوت خود كه الحمدالله در حمايت و لبيك گويي آنها از ولايت همواره زبانزد خاص وعام بوده و هست ان شاء الله شاهد خلق زيبائي هاي بيش از بيش در كشور باشيم با اين توصيف اميدواريم نظام اسلامي با خدمات درخشان خود خزان و نابودي دشمان را بيش از گذشته و هر روز شاهد نابودي دشمنان نظام وانقلاب به نمايش گذاشته و با شكوفايي درخت پرثمر انقلاب و با پشت سرگذاشتن همه موانع ومشكلات انشاء الله كشوري الگو و نمونه براي جهانيان خواهيم بود.
16.سخن پایانی؟
در خاتمه ازشما بعنوان پيام رسان انقلابي و رسانه اي متعهد و ولايتمدار كه دلسوزانه به دنبال اطلاع رساني درست و منطقي پيام انقلاب به جامعه و مردم خوب و دوست داشتني هستيد تقدير وتشكر مي نمايم.

/محمد حامد نیکبخت گیلانی