کد خبر: 53311تاریخ انتشار : ۱۶:۳۷:۰۴ - چهارشنبه ۱۹ آبا ۱۳۹۵

وضعیت بنای قلعه رودخان در شأن گردشگر نیست/بازارچه اسکموفروشان بجای بازارچه صنایع دستی

وقتی بنای قلعه رودخان به عنوان یکی از ده شاخص اقتصاد مقاومتی معرفی شد اهالی میراث فرهنگی ظرفیت تبدیل شدن به یک سایت جهانی و مقصد گردشگری را در قلعه رودخان باور دارند

مجید فولادوند/ به گزارش بهجت نیوز؛ مردمان گیلک و تالش قلعه ای در ۸۲۰ سال پیش بنا به آزمایشات سال یابی باستان شناسی در دل جنگلهای هیرکانی ساختند در رشته کوههای سترگ البرز ،گیلانیهای نفود ناپذیر قلعه ای با این عظمت  همچون شهری آباد بزرگ ترین قلعه آجری ایران را در روی تپه ای مشرف به ۴۰ نقطه اطراف آن ایجاد کردند.

unnamed%da%a9%d9%85%d9%85%da%a9

بنای تاریخی قلعه رودخان یکی از نقاط ویژه و منحصر بفرد در کشور برای جذب و جلب گردشگر ایرانی و خارجی می باشد لذا نیاز است که عوامل میراث فرهنگی استان و کشوری قبل از هر چیز به شناسایی حفاظت و حراست ویژه این اثر ثبت ملی ( ۱۳۵۴ ه .ش ۳۰ مرداد) نگاه ویژه داشته باشند.

قلعه رودخان شاخص اقتصاد مقاومتی

وقتی بنای قلعه رودخان به عنوان یکی از ده شاخص اقتصاد مقاومتی معرفی شد اهالی میراث فرهنگی ظرفیت تبدیل شدن به یک سایت جهانی و مقصد گردشگری را در قلعه رودخان باور دارند لذا باید همه جنبه های حفاظتی و اصالتی در نظر گرفته شود و بنحوی باید عمل کنیم امکانات برای بازدیدکنندگان موزه فضای باز قلعه رودخان فراهم باشد.

 قلعه رودخان به عنوان موزه فضای باز اداره کل موزه ها میراث فرهنگی محسوب می شود و از هر گردشگر خارجی ۱۵ هزار تومان و هر گردشگر ایرانی ۲۵۰۰ هزار تومان برای ورود به قلعه پرداخت می کنند در حالی این مبلغ به خدماتی که  با آنها داده می شود مناسب نیست، راهنما تخصصی بنا و سیستم صوتی برای گردشگران وجود ندارد. بروشور برای ارایه به گردشگران خارجی و ایرانی نایاب است.

بازارچه اسکموفروشان بجای بازارچه صنایع دستی

unnamed%d9%85%da%a9%da%a9%d9%85

چالش اصلی در محوطه و حریم اصلی بنای قلعه رودخان این است که چگونه این مکان را مدیریت کنیم از دیگر کارهای که نیاز است در محوطه تاریخی انجام شود این است که همزمان با دیدن مسایل و نیازهای سایت نیازهای جامعه پیرامونی را ببینیم و آنها را مدیریت کنیم بدون توجه به حفاظت و حراست از میراث فرهنگی نمی توان گردشگری را توسعه داد متاسفانه در جلوی درب قلعه با بازارچه اسکموفروش ها با توجیه اشتغالزایی افراد بومی  روبرو هستیم که با هماهنگی مدیران تصمیم گیرنده  بنای قلعه رودخان در جلوی درب قلعه با سرو صدای ناهنجار مبادرت به فروش اسکمو (آلاسکا) می نمایند.

%d9%85%da%a9

چند سئوال از مدیران تصمیم گیرنده و تصمیم ساز میراث فرهنگی استان گیلان؟

  • آیا اسکمو (آلاسکا) هویت و اصالت قلعه رودخان را زیر سئوال نمی برد؟
  • آیا با توجه به موضوع کار و اشتغال افراد بومی جایگزینی فروش صنایع دستی و محصولات فرهنگی با آرم قلعه با اسکمو غیربهداشتی به صلاح بازدید کننده (مسافر) در مورد بهداشت و ایمنی سلامت فرد نمی باشد؟
  • آیا در شهر فومن در بخش صنایع دستی کسی مشغول بکار و زیر مجموعه نمی باشد؟ زنان این مرز و بوم بافنده جوراب پشمی و لباس و شال و … هستند.
  • با توجه به اشتغالزایی افراد بومی و ارجعیت این افراد کلاس آموزشی در مورد اهمیت میراث فرهنگی و مسایل اقتصادی اجتماعی و فرهنگی و اصالت بنای قلعه رودخان برای کسبه جامعه محلی در حریم بنای قلعه رودخان برگزار شده است؟
  • آیا اسکمو (آلاسکا) جزو موارد ثبتی شما در بخش خوراک استان گیلان می باشد؟
  • آیا بعنوان مدیران تصمیم گیرنده اسکمو (آلاسکا) بعنوان معرفی جاذبه تاریخی و طبیعی قلعه رودخان می توانید کنار تاریخ ۸۲۰ ساله بر اساس آزمایشات سال یابی میراث فرهنگی قرار دهید؟

قلعه رودخان : ثبت قلعه  شهر جهانی    

 unnamed 

مدیران تصمیم گیرنده میراث استانی داعیه ثبت جهانی ماسوله را سالهاست در ذهن خود به عنوان یک به یک دغدغه مطرح می کنند از بین بردن منظر معماری بافت پلکانی ماسوله با ایجاد ساخت و ساز نامتقارن ، نبود و از بین رفتن آیین و آداب و رسوم ، فروش صنایع دستی چینی ، ….. مانع انجام این ثبت می باشد. و استان گیلان از نبود یک اثر ثبت جهانی یونسکو رنج می برد امیدوواریم بنای قلعه رودخان که شایسته ثبت جهانی می باشد با تصمیم گیریهای نادرست مدیران به ماجرای داستانی دنباله دار ثبت جهانی ماسوله دچار نشود .

unnamed%d9%88%d8%a6

امید بر اینکه مدیران تصمیم گیرنده منافع خود را بر منافع مردم ترجیح  دهند و در بهار سال ۹۶ همزمان با ورود مسافر شاهد حضور بازارچه اسکمو فروشان در جلوی درب قلعه رودخان نباشیم. و توسعه هنر صنایع دستی در محوطه و حریم بنای قلعه رودخان اشاعه و گسترش پیدا کند بی گمان دژ عظیم قلعه رودخان جایگاهی رفیع در تاریخ و معماری ایران دارد بنای قلعه رودخان در افق چشم انداز گردشگری ایران در ۱۴۰۴ هجری شمسی در ورود ۲۰ میلیون گردشگر خارجی می تواند نقش مهمی ایفا کند.