کد خبر: 47092تاریخ انتشار : 19:58:10 - چهار شنبه 10 آگوست 2016

به بهانه اعلام نتایج کنکور سراسری؛

نگاهی بر مزایا و معایب کنکور از دیدگاه اساتید مختلف

اگر قرار باشد ورودی آموزش عالی بر اساس امتحانات سال سوم باشد قطعا امتحانات سال سوم به کنکور تبدیل خواهد شد و هر ساز و کاری که برای کنکور تا الان ایجاد شده است برای امتحانات سال سوم ایجاد شود، از طراحی سوال گرفته تا قرنطینه، آزمون‌های تستی و غیره ..که این همان کنکور خواهد بود.

به گزارش بهجت نیوز؛ رییس سازمان سنجش با اشاره به مسائل مطرح شده مبنی بر استرس زا بودن کنکور، با بیان اینکه مطمئنا در بحث ورود به آموزش عالی و پذیرش از طریق کنکور استرس و اضطراب میان داوطلبان ایجاد می‌شود، اظهار کرد: به هر حال هر روشی که سرنوشت فردی را از لحاظ اجتماعی، شغلی و حتی کلاس اجتماعی تعیین کند حساس است و سرمایه‌گذاری‌های خانواده‌ها به آن سمت می‌رود، حتی اگر در دوره دبیرستان برای تاثیر نمره‌ یک درس آزمونی برگزار شود، بقیه درس‌ها در حاشیه قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: لذا اگر قرار باشد ورودی آموزش عالی بر اساس امتحانات سال سوم باشد قطعا امتحانات سال سوم به کنکور تبدیل خواهد شد و هر ساز و کاری که برای کنکور تا الان ایجاد شده است برای امتحانات سال سوم ایجاد شود، از طراحی سوال گرفته تا قرنطینه، آزمون‌های تستی و غیره ..که این همان کنکور خواهد بود.

رئیس سازمان سنجش با تاکید بر اینکه به هر حال باید ایده‌آل‌ها را شفاف کنیم، خاطرنشان کرد: در کنار ایجاد توانمندی و بسترهای لازم برای اجرای این طرح، در مقابل هم باید بتوانیم پاسخگوی آن باشیم، چرا که وقتی از تاثیر صد در صدی سوابق تحصیلی صحبت می‌کنیم، بحث مهمی است، چراکه سرمایه‌گذاری‌ها هم به این سمت می‌رود، به گونه‌ای که با اجرایی شدن این طرح شعار موسسات کنکور نیز به سمت ارتقای معدل تغییر می‌کند، بنابراین در بحث قانون پذیرش دانشجو باید چند محور مهم مورد توجه باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید اجرای هر طرحی منصفانه و عادلانه باشد، اظهار کرد: باید پس از اجرای آن، مردم آن را قبول کنند و از نظر علمی آن روش اعتبار داشته باشد. به گونه‌ای که بتوان با پاسخ‌های علمی جوابگوی پذیرش یا عدم پذیرش داوطلبان باشیم.

خدایی افزود: البته در طرح جدید نیز با مشکلاتی روبرو خواهیم بود به عنوان مثال داوطلبی که در سال 84 دیپلم گرفته ممکن است ادعا کند که درس فیزیک آن زمان سخت‌تر از درس فیزیک الان باشد، بنابراین باید منصفانه پیش رویم. بنابراین کسانی که می‌خواهند انتقاد کنند علاوه بر انتقاد راهکار نیز ارائه کنند، چراکه مشکلات طرح جایگزین مسلما بیشتر از طرح فعلی است.

وی با اشاره به ایجاد ظرفیت‌های جدید در سیستم آموزش عالی کشور، گفت: با توجه به این افزایش ظرفیت‌ها در 80-90 درصد رشته‌ها حساسیت خاصی وجود ندارد، بنابراین باید زمان دهیم و با روش‌های متنوع حرکت کنیم، اگر حساسیت در رشته‌هایی چون مهندسی و پزشکی وجود دارد مطمئنا در کوتاه مدت برای آن چشم اندازی نمی‌بینم، مگر اینکه سوالان امتحانات دوره متوسطه همانند کنکور به دو شکل تستی و تصحیح سوالات نیز ماشینی باشد.

رییس سازمان سنجش با اشاره به طرح مباحثی همچون واگذاری مسئولیت گزینش داوطلبان به آموزش و پرورش، تصریح کرد: مگر سازمان سنجش تنها برای وزارت علوم است، سازمان سنجش نهادی برای سنجش کل کشور است و اگر قرار باشد آن سیستم و ساختاری که در سازمان سنجش موجود است در جای دیگری ایجاد شود، دوباره کاری و هزینه مجدد صورت می‌گیرد، چرا باید این هزینه‌ها دوباره صرف شود،این‌ها هزینه‌های بیت‌المال است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بحث این نیست که کنکور خوب است یا بد، تصریح کرد: بحث این است که این سیستمی که هم اکنون وجود دارد دیگر پاسخگو نیست و باید اصلاح شود و متاسفانه در این مواقع همیشه روش‌ها یا به سوی افراط حرکت می‌کنند یا به سوی تفریط، در واقع زمانی بحث 100 درصد کنکور مطرح می‌شود و زمان دیگر بحث 100 درصدی حذف کنکور و تاثیر سوابق تحصیلی، که هیچکدام هم جوابگو نیست .سیستم ارزشیابی باید شفاف، عدالت محور و پاسخگو باشد. خدایی با تاکید بر اینکه سیستم ارزشیابی باید شفاف، عدالت محور و پاسخگو باشد، خاطرنشان کرد: وقتی بحث سوابق تحصیلی به این گونه‌ای که هم‌اکنون وجود دارد، مطرح می‌شود، باید به این موضوع توجه کرد که امتحانات یک مدرسه در یک شهرستان با امتحانات مدرسه دیگر متفاوت است، بنابراین به تبع آن، نحوه نمره دهی و سیستم‌های ارزشیابی هم متفاوت است و این موضوع اصلا با عدالت آموزشی سازگار نیست.

وی با اشاره به طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: وقتی این موضوع مطرح می‌شود باید ملاک‌های ما در بحث پذیرش دانشجو عینی، شفاف، قابل اندازه‌گیری و پاسخگو باشد، چرا که نمی‌توانیم بر اساس ملاک‌های مبهم پذیرش دانشجو را انجام دهیم و حتی نباید برای فرار از روش فعلی ابهامات بیشتری را وارد سیستم کنیم.

وی افزود: متاسفانه یک سری ایده‌آل‌ها درذهن افراد وجود دارد که بر اساس آن یکسری مطالب کلان را مطرح می‌کنند، به عنوان مثال عنوان می‌کنند کنکور در برنامه آموزش ابتدایی تاثیر دارد؛ چه کسی این موضوع را تحقیق کرده است، برای چه بدون نظر کارشناسی این حرف‌ها زده می‌شود، کنکور چه تاثیری می‌تواند در برنامه درسی دوره ابتدایی داشته باشد، در حالیکه هم اکنون در سیستم آموزش و پرورش از دانش آموز شش ساله برای ورود به مدرسه امتحان گرفته می‌شود بعد مسئله کنکور را مطرح می‌کنند !وی ادامه داد: البته طرح این مسائل خوب است چرا که بحث‌هایی است که می‌تواند مشکلات را دچار فرافکنی کند، البته اگر در تحقیقات علمی این ادعاها ثابت شود که هنوز ثابت نشده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد تأثیرگذار در تعلیم و تربیت است و اذعان دارد که ، با حذف کنکور موافق است؛ کنکور آسیب‌های جدی بر سیستم آموزش ما وارد کرده، بخشی از این آسیب‌ها از خود کنکور ناشی می‌شود و بخشی دیگر متوجه عوامل دیگر است که در کنکور به هم تنیده می‌شوند.

  صابری، رئیس کمیته آموزش عالی مجلس شورای اسلامی اذعان دارد  ؛  در کشور ما تا به امروز مدل‌های مختلفی برای پذیرش دانشجو مرسوم بوده است. قانونی در سال 86 توسط مجلس نهم تصویب شد که به قانون حذف کنکور یا بهتر پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی معروف است؛ این قانون در سال 86 تصویب شد که برای اجرایی شدن آن سه سال فرصت وجود داشت، سوال ما هم از دولت در باب دلایل اجرایی نشدن این قانون است؛ چرا که با وجود این قانون، کنکور سال 91 و کنکور پیش رو جایگاه قانونی ندارد. در جلسات برگزار شده دیدگاه‌های مختلفی بر قانون مصوبه 86 وارد شد؛ برخی معتقد بودند عزم راسخ در کارگروه ماده 4 وجود نداشته و نظر دیگر بر این تاکید داشت که قانون 86 منطبق بر واقعیات آموزش عالی کشور نبوده، پس نتوانسته به مرحله اجرایی برسد؛ این قانون صراحتی بر زمان داشت که معایب آن قانون بشمار می‌آمد. به نظر بنده زیرساخت‌های لازم برای اجرای قانون 86 در کشور وجود ندارد.

 در همين رابطه معاون آموزشي و تحصيلات تکميلي دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت:  با حذف کنکور، دانشگاه ها به مدارس بزرگ استاني تبديل مي شوند .دکتر صالحي افزود: با حذف کنکور استرس از يکسال به چهار سال گسترش مي يابد و بازار کاذب کلاس هاي خصوصي کنکور نيز گرمتر مي شود و با توجه به اينکه چگونگي امتياز دهي کيفي فعاليت هاي پژوهشي معياربندي نشده، سليقه افراد در آن دخالت داده مي شود.
وي محروميت مضاعف دانش آموزان مناطق محروم و افزايش ظرفيت برخي دانشگاه ها را نيز از جمله تبعات و پيامدهاي حذف کنکور اعلام کرد و گفت: در صورتي که افراد زيادي داراي رتبه هاي مساوي بوده و متقاضي تحصيل در رشته هاي خاصي مي باشند ، مشخص نيست که چگونه گزينش صورت مي گيرد.
وي اذعان داشت: با توجه به اينکه در برگزاري آزمون سراسري، کل کشور بسيج مي شوند حال چگونه مي توان با حذف کنکور در سال حداقل دو بار اين آزمون ها را به صورت استاندارد و سراسري برگزار کرد.

 همچنين دکتر حسين خدمت، دانشيار دانشگاه علوم پزشکي با تاکيد بر اينکه کنکور نبايد به صورت کامل حذف شود، گفت: کنکور بايد نقش کمتري در جذب دانشجويان و در مقابل سوابق تحصيلي بايد نقش پررنگ تري داشته باشد.

دانشيار دانشگاه علوم پزشکي با بيان اينکه با حذف کنکور دانش آموزان در مقاطع تحصيلي مورد ارزيابي قرار مي گيرند تصريح کرد: با توجه به اينکه ارزشيابي ها به صورت مداوم است  طرح حذف کنکور آسيب پذيري کمتري دارد.
وي با اشاره به توجه سوابق تحصيلي به صورت سراسري گفت: در غير اين صورت مشکل ايجاد مي شود در نتيجه بايد امتحان پايان سال به صورت متمرکز برگزار شد که اين روند هم نيروي زيادي مي طلبد و  هم تصحيح اوراق دچار مشکل مي شود. وي با تاکيد بر اينکه در طرح جديد امکان اعمال سليقه وجود دارد، خاطر نشان کرد: نظارت بايد به صورت دقيق انجام شود تا از بروز شرايط ناعادلانه جلوگيري شود.
دکتر خدمت با اشاره به مزايا و معايب برگزاري کنکور و يا حذف آن گفت: نبايد کنکور به صورت کامل حذف بلکه بايد شکل کمرنگ تري در جذب دانشجو داشته باشد و در کنار آن به سوابق تحصيلي داوطلبان توجه جدي شود.