کد خبر: 47061تاریخ انتشار : ۱۹:۳۷:۲۶ - سه شنبه ۱۹ مرد ۱۳۹۵

به بهانه فرارسيدن هفته حج؛

حج؛ معنویت، بصیرت و همدلی اسلامی را تلفیق می کند

هیچ عمل و عبادتی هم پایه حج نیست.در فرهنگ اسلام حج از فرائض نخستین شرایع الهی بوده است و سرانجام آن که حج گذار پاداشی جز رضوان و بهشت جاوید خدا ندارد.

به گزارش بهجت نیوز؛ هفته حج از شکوهمندترین شعائر دین و از فرایض بزرگ اسلام است. تا آنجا که آن را از ارکان دین و ترک آن را از گناهان کبیره و هم سنگ کفر دانسته اند. هیچ عمل و عبادتی هم پایه حج نیست . در فرهنگ اسلام حج از فرائض نخستین شرایع الهی بوده است و سرانجام آن که حج گذار پاداشی جز رضوان و بهشت جاوید خدا ندارد.

گردهمائی‌ میلیونی‌ مسلمانان‌ در حج‌، پدیده‌ئی‌ بی‌نظیر و شگفت‌انگیز است‌. همه‌ی‌ ملتهای‌ مسلمان‌ از همه‌ جای‌ جهان‌ و از همه‌ی‌ قشرهای‌ اجتماعی‌، دراین‌ چند روز در خانه‌ی‌ خدا، زادگاه‌ اسلام‌ و پیامبر عظیم‌ الشأن‌ آن‌ گرد میآیند و آئینهای‌ پررمز و راز حج‌ را برپا میدارند. در این‌ شعائر پرشکوه‌ و پرمعنی‌، پیوند دلها با خدای‌ بزرگ‌، پیوند دلها با یکدیگر، حرکت‌ بر محور توحید، سعی‌ و تلاش‌ همگانی‌، رمی‌ شیطان‌ و برائت‌ از طاغوت‌، ذکر و تضرّع‌ و خشوع‌ در برابر خدا، و احساس‌ عزت‌ و عظمت‌ در پرتو اسلام‌، همه‌ در عمل‌ و بگونه‌ئی‌ نمادین‌ به‌ ملتهای‌ مسلمان‌، آموزش‌ داده‌ میشود؛ و مهربانی‌ و همزیستی‌ با برادران‌ و استحکام‌ و سرسختی‌ با دشمنان‌، و رها شدن‌ از پیرایه‌های‌ خودپرستی‌ و پیوستن‌ به‌ دریای‌ عزت‌ و عظمت‌ الهی‌ در قالب‌ مناسک‌ حج‌ تجسّم‌ می‌یابد.

حج، دریایی است موج خیز و گهرساز. هر که به ژرفای معارفش فرو رود و در اعماق حکمت هایش غواصی کند، مرواریدهای گران بها و بی بدیل به چنگ می آورد و هر که بر ساحل به تماشا بایستد، هر چند به گوهر نرسد، ولی تلاطم امواج و نسیم ساحل این دریا، روحش را شاداب می کند. حج، ندایی است پیچیده در گوش زمان، برخاسته از حنجره ابراهیم و نشسته بر گوش جان میلیون ها موحد ابراهیمی؛ ندایی است که از هر دیار دور و نزدیک، از هر شهر و روستا، از هر فراز و فرود، مهمان می طلبد. ضیافتی با مهمانی خدا و سفره ای گشوده تا ابدیت، تا آخرت، تا بهشت، تا رضوان و رحمت تا عفو و مغفرت که آهنگ ملکوت دارد و نغمه خلد برین.

امام باقر علیه السلام می فرماید: «اسلام بر پنج پایه بنیان نهاده شده است: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت». بنابراین، با فرو ریختن یک پایه، اسلام کامل نیز از بین می رود، این مهم در مورد حج چنان نمود می یابد که خداوند متعالی، از ترک عمدی حج به«کفر» تعبیر فرموده است. امیرمؤمنان علیه السلام می فرماید: «خدا را درباره خانه پروردگارتان در نظر بگیرید. تا زنده هستید، آن را خالی نگذارید؛ زیرا اگر کعبه ترک شود، مهلت داده نمی شوید». از آن سو حیات کعبه، حیان دین کامل است. از این رو، امام صادق علیه السلام می فرماید: «همواره دین خدا قائم و زنده است، مادام که کعبه پا برجاست». اهمیت این مایه قوام و مرکز اقتدار هنگامی جلوه گر می شود که قائم آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم)، قیام جهانی خویش را در راستای حیات نوین اسلام، با تکیه بر کعبه پایدار آغاز کند.

اما باید توجه داشته باشیم حج که بزرگ ترین و باشکوه ترین نمایش قدرت جهان اسلام است، اگر در چارچوب ظاهرش گرفتار شود و از اصالت ناب و رسالت عظیم خویش دور افتد، خالی از تأثیر و طراوت و جوشش آفرینی است . مِنا و مَشعر و سعی و صفا، عرفات و حَلق و تقصیر و رَمی جمرات، همه در ورای ظاهر خود باطنی شکوه مند از معنا دارند. با این حال، آنچه امروز افسوس زاست، نشناختن این باطن و پرداختن به صرف آن ظاهر است.

امیدوار هستیم با استعانت از پروردگار بزرگ بتوانیم معنای واقعی حج را دریابیم و گرفتار ظواهر نشویم.