کد خبر: 46367تاریخ انتشار : 0:32:43 - سه شنبه 26 جولای 2016

به بهانه سالروز اقامه اولین نماز جمعه انقلاب؛

نماز جمعه پیوند عمیق عبادت و سیاست در نظام اسلامیست

اولین نمازجمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در اولین جمعه مردادماه ۱۳۵۸ در دانشگاه تهران و به امامت مرحوم طالقانی برگزار شد و سنتی را بنیان گذاشت که هنوز بعد از چندین سال برقرار و پایدار مانده است. حضرت امام(ره) از همان قبل پیروزی انقلاب اسلامی، به مسئله جمعه و جماعت توجه ویژه داشتند. شاهد مثال روشن این امر نوع نگاه امام (ره) به نماز جمعه است.

به گزارش بهجت نیوز؛ اولین نمازجمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در اولین جمعه مردادماه ۱۳۵۸ در دانشگاه تهران و به امامت مرحوم طالقانی برگزار شد و سنتی را بنیان گذاشت که هنوز بعد از  چندین سال برقرار و پایدار مانده است. حضرت امام(ره) از همان قبل پیروزی انقلاب اسلامی، به مسئله جمعه و جماعت توجه ویژه داشتند. شاهد مثال روشن این امر نوع نگاه امام (ره) به نماز جمعه است. در کتاب «کشف اسرار» که در سنین جوانی و مقارن با نخستین سال های حکومت استبدادی محمدرضا پهلوی نوشته اند، اشاره کوتاهی به مسئله نماز جمعه کرده اند و در کتاب تحریرالوسیله که در زمان تبعید به ترکیه تالیف فرمودند به طورمشروح پیرامون آن مسائلی را ذکر کردند.

برپایی نمازجمعه به عنوان یکی از نمادهای سیاسی اسلام یکی از دغدغه های اصلی حضرت امام (ره) پس از پیروزی انقلاب بود. از این رو مرحوم آیت الله طالقانی را در همان نخستین سال پیروزی انقلاب به امامت جمعه تهران منصوب فرمودند. همچنین در پیامی به مناسبت عید فطر سال ۱۳۵۸ شمسی و با فاصله اندکی از برگزاری اولین نمازجمعه تهران بار دیگر بر بعد سیاسی نمازجمعه تاکید فرمودند: «… اسلام دین سیاست است، دینی است که در احکام آن سیاست به وضوح دیده می شود،… و در هر هفته یک اجتماع بزرگ از همه، در یک محل و نماز جمعه؛ که مشتمل (بر) دو خطبه است، که در آن خطبتین باید مسائل روز، احتیاجات کشور، احتیاجات منطقه و جهات سیاسی، جهات اجتماعی، جهات اقتصادی طرح بشود و مردم مطلع بشوند بر این مسائل و در هر سال دو عید، که در آن دو عید مجتمع بشوند و دو خطبه در آن عید در آن نماز هست. در نماز عید دو خطبه هست؛ که آن دو خطبه هم باید بعد از حمد و بعد از صلوات بر پیغمبر اکرم و ائمه علیهم السلام جهات سیاسی، جهات اجتماعی، جهات اقتصادی، احتیاجاتی که کشور دارد، احتیاجاتی که منطقه دارد در آنها طرح بشود و خطبا مردم را آگاه کنند از مسائل».

امام خمينى (ره) چند روز پيش از اين تاريخ ، اين وظيفه را به ايشان تكليف كردند و دستور برپايى و اقامه نماز جمعه را صادر فرمودند. واگذارى اين تكليف عظيم و سنگين توسط رهبر فرزانه انقلاب در حساس ترين برهه از زمان انقلاب بر عهده آيت الله طالقانى كه همچون ابوذر، زبان گويايى براى بازگويى حقايق و رسوا نمودن دشمنان انقلاب داشت ، امر خطيرى بود . جالب اين است كه مكان اقامه نماز را يك مكان علمى يعنى دانشگاه تهران تعيين كردند كه اين نشان دهنده پيوند عميق علم با عبادت و سياست با ديانت است .
جمعيت انبوه و ميليونى كه از نخستين ساعات بامداد از نقاط مختلف شهر تهران به دانشگاه و خيابانهاى اطراف هجوم آورده بودند با مشاهده امام جمعه ، تكبيرگويان به استقبال ايشان رفتند و لحظاتى بعد شعارها به اوج خود رسيد و جمعيت با سردادن شعارهاى انقلابى ، حمايت خويش را از رهبرى امام خمينى (ره ) و نهضت الهى ايشان اعلام داشتند.

با آغاز اقامه نماز جمعه، گروهك‏هاي مغرور و منافق كه براي فريفتن مردم و براي واژگون نشان دادن مسائل و به انحراف كشيدن انقلاب، دست به تبليغات بسيار عظيم و خطرناك و حساب شده زده بودند، ناگهان با صفوف متحد نمازگزاران كه همانند يك معجزه بزرگ الهي بود روبرو شدند و نقشه‏هاي خود را نقش برآب ديدند .اين اجتماع پرشور و معنوي، توطئه‏ هاي حساب شده و ترتيب يافته منافقان را خنثي ساخت و حيله و تزوير آنان را در هم شكست. نماز جمعه، همواره محلي براي هوشياري و آگاهي‏ بخشي به مردم و نيز مكاني براي تزكيه نفس و خشوع و خضوع در برابر ذات خداوندي بوده و هست.

امروز به برکت انقلاب اسلامى و با هشیارى امام بزرگوارمان، نمازجمعه به یک سنت پایدار در کشور تبدیل شده است. قبل از نظام اسلامى، مردم ما با معنا و حقیقت نمازجمعه آشنا نبودند. این لطف خدا بر ملت ما بود و یکى از برکات انقلاب اسلامى محسوب مى‏شود که ما توانستیم این دریچه دلگشا به سمت معنویت و آگاهى را به روى خود باز کنیم.

یم.