کد خبر: 46367تاریخ انتشار : ۰:۳۲:۴۳ - سه شنبه ۵ مرد ۱۳۹۵

به بهانه سالروز اقامه اولین نماز جمعه انقلاب؛

نماز جمعه پیوند عمیق عبادت و سیاست در نظام اسلامیست

اولین نمازجمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در اولین جمعه مردادماه ۱۳۵۸ در دانشگاه تهران و به امامت مرحوم طالقانی برگزار شد و سنتی را بنیان گذاشت که هنوز بعد از چندین سال برقرار و پایدار مانده است. حضرت امام(ره) از همان قبل پیروزی انقلاب اسلامی، به مسئله جمعه و جماعت توجه ویژه داشتند. شاهد مثال روشن این امر نوع نگاه امام (ره) به نماز جمعه است.

به گزارش بهجت نیوز؛ اولین نمازجمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در اولین جمعه مردادماه ۱۳۵۸ در دانشگاه تهران و به امامت مرحوم طالقانی برگزار شد و سنتی را بنیان گذاشت که هنوز بعد از  چندین سال برقرار و پایدار مانده است. حضرت امام(ره) از همان قبل پیروزی انقلاب اسلامی، به مسئله جمعه و جماعت توجه ویژه داشتند. شاهد مثال روشن این امر نوع نگاه امام (ره) به نماز جمعه است. در کتاب «کشف اسرار» که در سنین جوانی و مقارن با نخستین سال های حکومت استبدادی محمدرضا پهلوی نوشته اند، اشاره کوتاهی به مسئله نماز جمعه کرده اند و در کتاب تحریرالوسیله که در زمان تبعید به ترکیه تالیف فرمودند به طورمشروح پیرامون آن مسائلی را ذکر کردند.

برپایی نمازجمعه به عنوان یکی از نمادهای سیاسی اسلام یکی از دغدغه های اصلی حضرت امام (ره) پس از پیروزی انقلاب بود. از این رو مرحوم آیت الله طالقانی را در همان نخستین سال پیروزی انقلاب به امامت جمعه تهران منصوب فرمودند. همچنین در پیامی به مناسبت عید فطر سال ۱۳۵۸ شمسی و با فاصله اندکی از برگزاری اولین نمازجمعه تهران بار دیگر بر بعد سیاسی نمازجمعه تاکید فرمودند: «… اسلام دین سیاست است، دینی است که در احکام آن سیاست به وضوح دیده می شود،… و در هر هفته یک اجتماع بزرگ از همه، در یک محل و نماز جمعه؛ که مشتمل (بر) دو خطبه است، که در آن خطبتین باید مسائل روز، احتیاجات کشور، احتیاجات منطقه و جهات سیاسی، جهات اجتماعی، جهات اقتصادی طرح بشود و مردم مطلع بشوند بر این مسائل و در هر سال دو عید، که در آن دو عید مجتمع بشوند و دو خطبه در آن عید در آن نماز هست. در نماز عید دو خطبه هست؛ که آن دو خطبه هم باید بعد از حمد و بعد از صلوات بر پیغمبر اکرم و ائمه علیهم السلام جهات سیاسی، جهات اجتماعی، جهات اقتصادی، احتیاجاتی که کشور دارد، احتیاجاتی که منطقه دارد در آنها طرح بشود و خطبا مردم را آگاه کنند از مسائل».

امام خمینى (ره) چند روز پیش از این تاریخ ، این وظیفه را به ایشان تکلیف کردند و دستور برپایى و اقامه نماز جمعه را صادر فرمودند. واگذارى این تکلیف عظیم و سنگین توسط رهبر فرزانه انقلاب در حساس ترین برهه از زمان انقلاب بر عهده آیت الله طالقانى که همچون ابوذر، زبان گویایى براى بازگویى حقایق و رسوا نمودن دشمنان انقلاب داشت ، امر خطیرى بود . جالب این است که مکان اقامه نماز را یک مکان علمى یعنى دانشگاه تهران تعیین کردند که این نشان دهنده پیوند عمیق علم با عبادت و سیاست با دیانت است .
جمعیت انبوه و میلیونى که از نخستین ساعات بامداد از نقاط مختلف شهر تهران به دانشگاه و خیابانهاى اطراف هجوم آورده بودند با مشاهده امام جمعه ، تکبیرگویان به استقبال ایشان رفتند و لحظاتى بعد شعارها به اوج خود رسید و جمعیت با سردادن شعارهاى انقلابى ، حمایت خویش را از رهبرى امام خمینى (ره ) و نهضت الهى ایشان اعلام داشتند.

با آغاز اقامه نماز جمعه، گروهک‏های مغرور و منافق که برای فریفتن مردم و برای واژگون نشان دادن مسائل و به انحراف کشیدن انقلاب، دست به تبلیغات بسیار عظیم و خطرناک و حساب شده زده بودند، ناگهان با صفوف متحد نمازگزاران که همانند یک معجزه بزرگ الهی بود روبرو شدند و نقشه‏های خود را نقش برآب دیدند .این اجتماع پرشور و معنوی، توطئه‏ های حساب شده و ترتیب یافته منافقان را خنثی ساخت و حیله و تزویر آنان را در هم شکست. نماز جمعه، همواره محلی برای هوشیاری و آگاهی‏ بخشی به مردم و نیز مکانی برای تزکیه نفس و خشوع و خضوع در برابر ذات خداوندی بوده و هست.

امروز به برکت انقلاب اسلامى و با هشیارى امام بزرگوارمان، نمازجمعه به یک سنت پایدار در کشور تبدیل شده است. قبل از نظام اسلامى، مردم ما با معنا و حقیقت نمازجمعه آشنا نبودند. این لطف خدا بر ملت ما بود و یکى از برکات انقلاب اسلامى محسوب مى‏شود که ما توانستیم این دریچه دلگشا به سمت معنویت و آگاهى را به روى خود باز کنیم.

یم.