کد خبر: 45230تاریخ انتشار : ۲:۵۲:۴۲ - دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵

به قلم هانیه نجومی چوبری؛

حجاب یک مصونیت است نه محدودیت

حجاب مفهومی‌ بر آمده از قرآن کریم و فقه اسلامی و ساخت یافته در فرهنگ اسلامی که ناظر به‌‌‌ پوشش شرعی در مقابل نامحرم، بویژه برای زنان است.

حجاب مفهومی‌ بر آمده از قرآن کریم و فقه اسلامی و ساخت یافته در فرهنگ اسلامی که ناظر به‌‌‌ پوشش شرعی در مقابل نامحرم، بویژه برای زنان است. حجاب گاه برگرفته از احکام شرع و گاه مربوط به قرارداد‌های اجتماعی و شرایط موقعیتی فرد است از دیدگاه فقها حجاب یکی از احکام اسلامی است و اصطلاحاً عبارت است از پوشاندن ضروری مو و سایر اعضای بدن به جز صورت و دو دست (و گاهی دو پا) توسط زنان مسلمان (تنها در صورتی که کنیز نباشند. در برابر مردانی که طبق شریعت اسلامی نامحرم شمرده می‌شوند. درباره پوشش مردان نیز حداقل مقدار پوشش واجب حفظ عورتین است.

حجاب ماهیتا امری فرهنگی‌ است و به ارتباطات اجتماعی باز می‌‌گردد و از آنجا که فقه مذاهب مختلف هرگز از عرف اجتماعی منقطع نبوده است بخش مهمی از مباحث حجاب در قالب تعامل فقه و فرهنگ و همچنین تعامل اخلاق و فرهنگ در جوامع اسلامی قابل فهم است. تعامل‌های یاد شده که در سده‌های متمادی جایگاه حجاب در جوامع اسلامی را تعریف کرده اند پس از ورود جریان نوگرایی به جهان اسلام با تنشهایی روبرو شده اند. رابطه حجاب با مفهوم زن در جوامع مدرن، مساله حقوق زن و جایگاه اجتماعی زنان و اخیرا مساله جهانی‌ شدن از مواردی است که مساله حجاب را به عنوان یکی‌ از مسائل مهم در عرصه دین و جامعه مطرح ساخته است.

حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمی‎توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.

در این نوشتار مراد ما از حجاب، پوشش اسلامی است، و مراد از پوشش اسلامی زن، به عنوان یکی از احکام وجوبی اسلام، این است که زن، هنگام معاشرت با مردان، بدن خود را بپوشاند و به جلوه‎گری و خودنمایی نپردازد.
بنابراین، حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمی‎توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
گاهی مشاهده می‎کنیم که بسیاری از زنان محجبه در پوشش خود از رنگ‎های شاد و زیبا و تحریک برانگیز استفاده می‎کنند که به اندامشان زیبایی خاصی می‎بخشد و در عین پوشیده بودن بدن زن، زیبایی‎اش آشکار است، گویی که اصلاً لباس نپوشیده است  و این دور از روح حجاب است.
اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب می‎تواند اقسام و انواع متفاوتی داشته باشد. یک نوع آن حجاب ذهنی، فکری و روحی است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی، مانند توحید و نبوت، از مصادیق حجاب ذهنی، فکری و روحی صحیح است که می‎تواند از لغزش‎ها و گناه‎های روحی و فکری، مثل کفر و شرک جلوگیری نماید.

همان طور که همه ما میدانیم دنیای فاسد غرب خواستند به زور زن را، شخصیت زن را در روش های غلط، انحرافی که با تحقیر جنس زن همراه است به دنیا بباوراند به زور به ذهن دنیا فرو کند. زن برای اینکه شخصیت خودش را نشان بدهد بایستی برای مردان چشم نواز باشد. این شد شخصیت برای زن! بایستی حجاب و عفاف راکنار بگذارد و جلوه گری کند تا مردها خوششان بیایند. این تعظیم زن است ؟ یا تخریب زن!
این غرب، مست دیوانه از همه جا بی خبر، تحت تأثیر دست های صهیونیستی، این را به عنوان تجلیل از زن علم کرد و یک عده هم باور کردند. عظمت زن به این نیست که بتواند چشم مردها را، هوس هوسرانان را به خودش جلب کند. این افتخاری برای زن نیست. این تجلیل زن است! این تحقیر زن است. عظمت زن آنست که بتواند حجب و حیا و عفاف زنان را که خدا در جبلّت زن ودیعه نهاده است حفظ کند و  این را با عزت مؤمنانه و لباس تکلیف و وظیفه بیامیزد. آن لطافت را در جای خود به کار برد و آن تیزی و برندگی ایمان را به جای خود به کار ببرد .

  این ترکیب ظریف فقط مال زن هاست. این آمیزه ظریف، لطافت و برندگی. این مخصوص زن هاست و این امتیازی است که خداوند متعال فقط به زن داده است.انشاء الله شاهد روزی باشیم که فرهنگ حجاب و عفاف در جای جای کشور ما ریشه دوانیده باشد و ریشه بی حجابی از بین رفته باشد.