کد خبر: 45230تاریخ انتشار : 2:52:42 - دوشنبه 11 جولای 2016

به قلم هانیه نجومی چوبری؛

حجاب یک مصونیت است نه محدودیت

حجاب مفهومی‌ بر آمده از قرآن کریم و فقه اسلامی و ساخت یافته در فرهنگ اسلامی که ناظر به‌‌‌ پوشش شرعی در مقابل نامحرم، بویژه برای زنان است.

حجاب مفهومی‌ بر آمده از قرآن کریم و فقه اسلامی و ساخت یافته در فرهنگ اسلامی که ناظر به‌‌‌ پوشش شرعی در مقابل نامحرم، بویژه برای زنان است. حجاب گاه برگرفته از احکام شرع و گاه مربوط به قرارداد‌های اجتماعی و شرایط موقعیتی فرد است از دیدگاه فقها حجاب یکی از احکام اسلامی است و اصطلاحاً عبارت است از پوشاندن ضروری مو و سایر اعضای بدن به جز صورت و دو دست (و گاهی دو پا) توسط زنان مسلمان (تنها در صورتی که کنیز نباشند. در برابر مردانی که طبق شریعت اسلامی نامحرم شمرده می‌شوند. درباره پوشش مردان نیز حداقل مقدار پوشش واجب حفظ عورتین است.

حجاب ماهیتا امری فرهنگی‌ است و به ارتباطات اجتماعی باز می‌‌گردد و از آنجا که فقه مذاهب مختلف هرگز از عرف اجتماعی منقطع نبوده است بخش مهمی از مباحث حجاب در قالب تعامل فقه و فرهنگ و همچنین تعامل اخلاق و فرهنگ در جوامع اسلامی قابل فهم است. تعامل‌های یاد شده که در سده‌های متمادی جایگاه حجاب در جوامع اسلامی را تعریف کرده اند پس از ورود جریان نوگرایی به جهان اسلام با تنشهایی روبرو شده اند. رابطه حجاب با مفهوم زن در جوامع مدرن، مساله حقوق زن و جایگاه اجتماعی زنان و اخیرا مساله جهانی‌ شدن از مواردی است که مساله حجاب را به عنوان یکی‌ از مسائل مهم در عرصه دین و جامعه مطرح ساخته است.

حجاب، به معناي پوشش اسلامي بانوان، داراي دو بُعد ايجابي و سلبي است. بُعد ايجابي آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبي آن، حرام بودن خودنمايي به نامحرم است؛ و اين دو بُعد بايد در كنار يكديگر باشد تا حجاب اسلامي محقق شود؛ گاهي ممكن است بُعد اول باشد، ولي بُعد دوم نباشد، در اين صورت نمي‎توان گفت كه حجاب اسلامي محقق شده است.

در اين نوشتار مراد ما از حجاب، پوشش اسلامي است، و مراد از پوشش اسلامي زن، به عنوان يكي از احكام وجوبي اسلام، اين است كه زن، هنگام معاشرت با مردان، بدن خود را بپوشاند و به جلوه‎گري و خودنمايي نپردازد.
بنابراين، حجاب، به معناي پوشش اسلامي بانوان، داراي دو بُعد ايجابي و سلبي است. بُعد ايجابي آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبي آن، حرام بودن خودنمايي به نامحرم است؛ و اين دو بُعد بايد در كنار يكديگر باشد تا حجاب اسلامي محقق شود؛ گاهي ممكن است بُعد اول باشد، ولي بُعد دوم نباشد، در اين صورت نمي‎توان گفت كه حجاب اسلامي محقق شده است.
گاهي مشاهده مي‎كنيم كه بسياري از زنان محجبه در پوشش خود از رنگ‎هاي شاد و زيبا و تحريك برانگيز استفاده مي‎كنند كه به اندامشان زيبايي خاصي مي‎بخشد و در عين پوشيده بودن بدن زن، زيبايي‎اش آشكار است، گويي كه اصلاً لباس نپوشيده است  و اين دور از روح حجاب است.
اگر به معناي عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بناميم، حجاب مي‎تواند اقسام و انواع متفاوتي داشته باشد. يك نوع آن حجاب ذهني، فكري و روحي است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامي، مانند توحيد و نبوت، از مصاديق حجاب ذهني، فكري و روحي صحيح است كه مي‎تواند از لغزش‎ها و گناه‎هاي روحي و فكري، مثل كفر و شرك جلوگيري نمايد.

همان طور که همه ما میدانیم دنیای فاسد غرب خواستند به زور زن را، شخصیت زن را در روش های غلط، انحرافی که با تحقیر جنس زن همراه است به دنیا بباوراند به زور به ذهن دنیا فرو کند. زن برای اینکه شخصیت خودش را نشان بدهد بایستی برای مردان چشم نواز باشد. این شد شخصیت برای زن! بایستی حجاب و عفاف راکنار بگذارد و جلوه گری کند تا مردها خوششان بیایند. این تعظیم زن است ؟ یا تخریب زن!
این غرب، مست دیوانه از همه جا بی خبر، تحت تأثیر دست های صهیونیستی، این را به عنوان تجلیل از زن علم کرد و یک عده هم باور کردند. عظمت زن به این نیست که بتواند چشم مردها را، هوس هوسرانان را به خودش جلب کند. این افتخاری برای زن نیست. این تجلیل زن است! این تحقیر زن است. عظمت زن آنست که بتواند حجب و حیا و عفاف زنان را که خدا در جبلّت زن ودیعه نهاده است حفظ کند و  این را با عزت مؤمنانه و لباس تکلیف و وظیفه بیامیزد. آن لطافت را در جای خود به کار برد و آن تیزی و برندگی ایمان را به جای خود به کار ببرد .

  این ترکیب ظریف فقط مال زن هاست. این آمیزه ظریف، لطافت و برندگی. این مخصوص زن هاست و این امتیازی است که خداوند متعال فقط به زن داده است.انشاء الله شاهد روزی باشیم که فرهنگ حجاب و عفاف در جای جای کشور ما ریشه دوانیده باشد و ریشه بی حجابی از بین رفته باشد.