کد خبر: 43714تاریخ انتشار : 3:19:22 - چهار شنبه 22 ژوئن 2016

در سالروز صدور فرمان امام راحل (ره) مبنی بر تاسيس سازمان تبليغات اسلامي؛

کارکردهای تبلیغ و سازمان تبلیغات

سازمان تبلیغات اسلامی از جمله نهادهایی است که با هدف اعتلای فرهنگ نغز و پربار اسلام راستین و تبلور حیات معنوی و تعیین و ترویج شاخصای اعتقادی، بنیاد نهاده شد.

تاریخ، یعنی بُعد زمانی، تبلیغ را نمی توان از تاریخ حیات انسان تفكیك كرد. تبلیغات با نقطه ی آغازین خلقت انسان و هبوط آدم بر زمین پیوند دارد، چرا كه انسان از یك سو، دارای فكر و اعتقاد است و از سوی دیگر، مصالح حیاتی ویژه ای دارد كه این دو، اشكال گوناگون شخصیت مادی و معنوی او را تشكیل می دهند. به علاوه ، میل به نفوذ و عشق به بقای شخصیت و دفاع از مصالح فردی و اجتماعی از فطرت هایی است كه از خصیصه ی «حب ذات»  سرچشمه می گیرد. با توجه به این مقدمه ی كوتاه، طبیعی است كه انسان برای منتقل كردن تفكرات و معتقدات، یعنی: بخشی از وجود خویش و دیگر ایده ها و سَمْبُل ها كه با مصالح زندگیش گره خورده است، تلاش كند و در راه گسترش آنها كه نهاد «شخصیت ادبی»اوست، از هر وسیله ی ممكن یاری جوید. این همان تبلیغ است، یعنی رساندن و منتقل كردن افكار، عقاید و بازگو كردن ایده ها برای دیگران و سعی در گسترش آنها و جاودانه ساختن خود از این طریق. به عبارت دیگر، تبلیغ از حیات فكری و ادبی و مصالح حیاتی انسان سرچشمه گرفته است و از آن جدا شدنی نیست و علی رغم تحول و تطور وسایل ارتباطی و خبررسانی و تبلیغی كه در روند زمان، نشیب و فراز فراوان داشته و دارد؛ اصل تبلیغ با اهدافی گوناگون ثابت و همیشگی است.

با حدوث انقلاب و پایه گذاری حکومت دینی، جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت و آنگاه ضرورت ایجاد نهادها و ارگانهای که بتوانند هر یک بنوعی مروج آرمانهای فرهنگی و دینی و باورهای فکری رهروان امام و پیروان اسلام در جامعه اسلامی باشند بصورت بی‌وقفه مدنظر مقامات ارشد کشور قرار گرفت. در این راستا دیری نپائید که با فرمان امام راحل نهادهای انقلابی یکی در پی دیگری شکل گرفتند و به انجام خدمات محوله مشغول گشتند.

سازمان تبلیغات اسلامی از جمله نهادهایی است که با هدف اعتلای فرهنگ نغز و پربار اسلام راستین و تبلور حیات معنوی و تعیین و ترویج شاخصای اعتقادی، بنیاد نهاده شد. در طی سالهایی که از فعالیت این سازمان سپری شده است به اقتضا، نیازمندیهای مطرح در سطح جامعه و به تناسب سیاستهای کلی نظام اسلامی فعالیتهای این سازمان دستخوش تغییر و تحول بوده است. در گذشته این سازمان توسط بزرگانی چون: آیت الله احمد جنتی، حجت الاسلام محمود محمدی عراقی، و قبل از آن توسط شورایی متشکل از: شهید حقانی، شهید شیرازی، آیت الله جنتی، آیت الله مهدوی کنی، آیت الله امامی کاشانی، اداره شده است.

پیرو تحولاتی که لازمه وجودی یک نهاد پویاست، و با عنایت خاص مقام معظم رهبری، از سال 1380 هجری شمسی محورهای اساسی آموزش، تحقیق و پژوهش، نشر و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی و انس با قرآن، با بهره‌گیری از ابزارهای جدید و فن آوری روز در سرلوحه فعالیت این سازمان قرار گرفت. در همین راستا و با فرمان مقام معظم رهبری، طی حکمی در تاریخ سوم مهرماه سال 1380 حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدمهدی خاموشی به ریاست این سازمان منصوب گردید.

نظر به اهمیت و حجم برنامه‌های مدون و مصوب؛ و جهت اجرا دقیق و سریع اصلاحات مورد نیاز تغییر و تحولات متعدد در ساختار سازمان آغاز شده و نیز، اقدام به تاسیس موسسات تخصصی صورت گرفته است.

همه ما می دانیم مسأله ی تبلیغات یك امر مهمی است كه می شود گفت كه در دنیا در رأس همه ی امور قرار گرفته است و می توان گفت كه دنیا بر دوش تبلیغات است و … توجه داشته باشیم كه بالاترین چیزی كه می تواند این انقلاب را در این جا به ثمر برساند و در خارج صادر كند، تبلیغات است، تبلیغات صحیح   آن چه كه هست، هیچ مبالغه نكنیم. ما متاعمان یك متاعی است كه محتاج به مبالغه نیست… باید با تبلیغات صحیح، اسلام را آن گونه كه هست، به دنیا معرفی نماییم برای خدا تبلیغات كنیم كه تبلیغات امر مهمی است. به همان اندازه كه تبلیغات برای  مستكبرین و زورگویان مضرّ است، به همان اندازه و یا بیشتر برای مستضعفین مفید است. سلاح تبلیغات بُرنده تر از كاربرد سلاح در میدانهای جنگ است.

با نگاهی به برونداد سازمان تبلیغات اسلامی که همان برنامه های پخش شده آن می باشد نشان می دهد که برنامه های سازمان تبلیغات با گذشته تفاوت چندانی نکرده است و از همان سطح کیفی و اخلاقی گذشته برخوردار است. اگر به رفتار شهروندان به عنوان برایند برنامه های سازمان تبلیغات عنایت شود آمار و ارقام رسمی نشان از افزایش ناهنجاریهای فرهنگی و اجتماعی در کشور دارد. از بُعد مخاطب یا همان مشتری نیز سازمان تبلیغات اسلامی هر روز در حال از دست دادن مخاطبان بیشتری است. و هم اکنون نیز حتی مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی از بودن برنامه های مجازی  بسیاری که گاهی اوقات نامناسبند شکایت دارند.  این شرایط در حالی است که ایران جزو معدود کشورهای جهان است که چنین سازمان هایی در آن رواج پیدا کرده است. و برگزاری برنامه ها ی مذهبی با تبلیغات ادامه دارد. مثلا برگزاری مراسم 22بهمن که مقام معظم رهبری بارها فرمودند که هیچ جایی در دنیا سراغ ندارم که مردم در جشن پیروزی انقلابشان به این گستردگی هرساله حضور پیدا کردند اما در کشورهای دیگر برگزاری چنین مراسمی هرساله و با چنین شکوه و عظمتی نیست.

نتیجه اینکه نوعی استراتژی  تدافعی در  سازمان تبلیغات اسلامی مشاهده می شود که حتی نتوانسته است سهم قبلی خود را در بازار حفظ نماید و با استفاده ازابزارها و کارهای جدید مخاطبان خود را حفظ کند و مخاطبان جدید بیفزاید. باید به منش اسلامی و ترویج معنویت در کشور توجه شود و طبق فرمایشات اخیر رهبر انقلاب در دیدار با کارگذاران نظام، سازمان تبلیغات اسلامی متولی این امر است و دستور تاریخی حضرت امام(ره) در ابتدای انقلاب مبنی بر تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی یکی از تدابیر شاخص ایشان بود چرا که باید برای نگهداشت اسلامیت، روح انسان دوستی، خداجویی و خودشناسی در کشور تلاش کرد.