کد خبر: 26865تاریخ انتشار : 5:52:43 - شنبه 13 ژوئن 2015

نگاهی عمیق به برگزاری یک مناظره در شهرستان فومن!

روز شنبه 16 خرداد 94 در شهر علم و دیانت، دیار محمدتقی بهجت، شهر شهید و شهادت، شهر فومن، شهری که از دیرباز جزو پیش قراولان دفاع از آرمانهای امام و انقلاب بوده و هست، اتفاقی جالب رخ داد. برگزاری یک جلسه مناظره، حالا اسمش را بگذاریم گفتگو یا مباحثه، یا هرچیزی مثل این، مهم […]

روز شنبه 16 خرداد 94 در شهر علم و دیانت، دیار محمدتقی بهجت، شهر شهید و شهادت، شهر فومن، شهری که از دیرباز جزو پیش قراولان دفاع از آرمانهای امام و انقلاب بوده و هست، اتفاقی جالب رخ داد.

برگزاری یک جلسه مناظره، حالا اسمش را بگذاریم گفتگو یا مباحثه، یا هرچیزی مثل این، مهم این بود که درمکانی که امام آن را سنگر می دانست، و فرمود : «از زمان پيامبر اسلام ص حكومت تشكيل داده است، قوای نظامی و انتظامی داشته است در سياست دخالت می‌كرده و مسجدالنبی مركز سياست اسلامی بوده و ثقل قدرت اسلامی مسجد سنگر مقدس و دژ مستحكم انقلاب اسلامی در مراحل و مقاطع مختلف بوده است» از امام گفته شد.

جایی که رهبر عزیزمان امام خامنه ای می فرماید: «حضور جوانان و روحيه‌های بسيجی بايد محيط مسجد را زنده و پرنشاط و آينده پر و لبريز از اميد سازد» ، به فضل الهی و کمک، جماعت حزب الله، با نشاطی مثال زدنی محفلی علمی راه انداخته شد، محفلی که هر دوطرف مناظره آن را الگوساز می خوانند، محفلی دوستانه اما جدی؛ موضوع امام بود، امام روح الله…

امامی که تعریفهای متفاوتی از او بیان می شود و این روزها امامی که رهبرمان روحی فداه، فرمود نگذارید تحریف کنند آنرا…«مسئله تحریف شخصیت امام خطر بزرگی محسوب می شود، آن راهی که می تواند مانع این تحریف شود ، بازخوانی اصول امام است.»

القصه ؛ درفضای مجازی و شبکه های اجتماعی شهر، مناظرات مجازی داغی با موضوع امام رخ داد و بعد از مطالبه به حق رهبر عزیز، و در پی خوانشهای جدید از امام در این گروهها ، نیاز به یک محفل حضوری احساس شد که با کمک جوانان فومنی و برنامه ریزی و مدیریت بسیار شایسته مسجد جامع فومن این مهم محقق گردید؛

اما ذکر چندنکته:

اول: خیلی ها باور نداشتند که مساجد بتوانند این چنین پتانسیل محافل علمی در این وانفسای هجمه فرهنگی داشته باشند که با تلاش جوانان و البته مدیریت بی بدیل هیات امناء مسجد این مهم تحقق یافت.

دوم: تقابل نسل دیروز و رویشهای امروز انقلاب در این بین اما شاید دیدنی ترین قسمت مناظره بود، سید مهدی میرقیوم نیا استاد الکترونیک دانشگاه از نسل دیروز ، که امام را سکولار و عرفی می دید، و به عنوان یک ناظر بیرونی خوانشی جدید از امام را مطرح کرد و یک طرف بحث هم علیرضای زادبر کارشناس ارشد معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) و از نسل امروز که امام را از متن هایش معرفی می کرد، و می گفت امام هیچ وقت سکولار نبوده و مخالف این خوانش جدید از امام بود.

سوم: گفتن از بداخلاقی های قبل و بعد از مناظره اگرچه کام را تلخ می‌کند اما چند خطی نیاز به نوشتن دارد.عده ای قبل از مناظره اصرار داشتند، واژه های چماقدار و افراطی و … را برای هیاتی‌هاو مسجدی‌ها بکار ببرند، که جای تاسف دارد و تاسف بار تر این است که بعداز فضای علمی مناظره و فارق از اینکه کدام فرد توانست دلایل محکم تری را ارائه دهد این ادبیات توسط عده ای بسیار معدود ادامه پیدا کرد در حالی که غالب افراد هر دو طرف از فضای صمیمی ایجاد شده لذت می بردند.لکن آن عده و عُده، باید بدانند که جماعت هیاتی همانهایی که باید راه امام را ادامه دهند، همیشه در صحنه اند هاشا که صحنه را خالی کنند، حزب الله؛ مرداني كه تندباد عواصف آنان را نمي‌لرزاند، از جنگ خسته نمي‌شوند، ترسي به دل راه نمي‌دهند، بر خدا توكل مي‌كنند؛ اصحاب هیاتی سیدالشهدا علیه السلام از متن امت خوب ما برخاسته‌اند و در دل مردم جاي دارند. آنها يادآور وعده‌هاي قرآن و روايات هستند و تو گويي همه‌ي تاريخ منتظر قدوم آنها بوده است.به اين چشمان اشك‌آلوده بنگريد؛ اين اشك‌ها نشان مي‌دهد كه جراحت كربلا بعد از هزار و چند صد سال هنوز بر دل‌هاي ما تازه است، هیات ها پراست از این رویش ها…

چهارم: اگر رسول الله (ص) به‌واسطه اسلام شریف اجازه ندادند با وجود بُت‌هایی چون لات و عزی، تحریف شود خدا، امیرالموئمنین کارش مشکل‌تر از آن هم بود، چرا که علاوه بر ادامه کار پیامبر یعنی تعریف خدا، کار ویژه مهم دیگری هم داشتند؛ عدم اجازه تحریف شخص پیامبر گرامی… از همین زاویه است که می‌بینیم هیچ امامی اندازه امام علی بن ابی‌طالب، به تبیین اصول و مبانی زندگانی پیغمبر نپرداخته؛ نهج البلاغه را هم نگاه کنی پر است از کوشش های حضرت امیر برای تعریف درست از رسول الله و جلوگیری از تحریف ایشان، صد البته بودند کسانی که خوابها و خیالهایی برای امت دیده بودند، آن روزها …

تدبیر حضرت امام خامنه ای را بنگر، ریشه دارد در تدبیر علی علیه السلام، چگونه امام را تعریف می کند و می ایستد جلو تحریف ها، خمینی ای که خامنه ای با هفت اصلش تبیین کرد، مقابله با خواب و خیالها و تمامی تحریفاتی است که برخی برای امت دیده اند؛ عده ای اما بر نمی تابند این امام را، که ما امام گذشته را عاشقیم؛ پیغمبر هم که از میان امت رخت بر بست برخی اورا عشق می ورزیدند و علی را رها کردند.

چه خوش گفت سید شهیدان اهل قلم، آوینی رحمت الله : زمانه عجیبی است، برخی امام گذشته را عاشقند نه امام حاضر را. می دانی چرا؟ امام گذشته را هرگونه که بخواهند تفسیر می کنند، اما امام حاضر را باید فرمان برند! و اینگونه کوفیان عاشورا را رقم زدند…

ما در تاریخ اسلام هیچ گاه از اینکه عرف برایمان اصل باشد خیری ندیدیم، ازسقیفه تا عاشورا، پیغمبر ما همانیست که علی معرفش باشد، امام ما همانی است که سید علی معرفش است ولا غیر…/محمدکاظم نادم

  1. سلام متن خوبی بود من به عنوان فردی که اونجا بودم این متن رو قبول دارم
    جمله اخرش خوشم اومدپیغمبر ما همانیست که علی معرفش باشد، امام ما همانی است که سید علی معرفش است… فوق العاده است

  2. نام شما گفت:

    متن خيلي پر تكلفه…