کد خبر: 26621تاریخ انتشار : ۵:۲۴:۳۱ - سه شنبه ۱۹ خرد ۱۳۹۴

نظر فعالان فضای مجازی فومن در خصوص مناظره آقایان میرقیوم‌نیا و زادبر

پیرامون مناظره صورت گرفته با ارسال پیامی در گروه های فضای مجازی از فعالان این حوزه خواستیم تا نظرشان را در خصوص این نشست با ما در میان بگذارند. به گزارش بهجت نیوز ؛ پس از اعلام عمومی این پیام برخی افراد نظرات‌شان را برای ما ارسال کردند که تعدادی از انها را در زیر […]

پیرامون مناظره صورت گرفته با ارسال پیامی در گروه های فضای مجازی از فعالان این حوزه خواستیم تا نظرشان را در خصوص این نشست با ما در میان بگذارند.

به گزارش بهجت نیوز ؛ پس از اعلام عمومی این پیام برخی افراد نظرات‌شان را برای ما ارسال کردند که تعدادی از انها را در زیر مشاهده خواهید کرد :

مهدی نصیری راد نوشت :‌ “مناظره فوق فتح بابی بود در شهرستان که اگر فرهنگ مناظره و روحیه انصاف و منطق و پذیرش سخن حق بر مناظره کنندگان و حامیانشان حاکم باشد در تعالی تفکرات فعالان سیاسی – فرهنگی شهرستان اثر بسیار مطلوبی داشته و چون تفکر متعالی شد آن وقت خیلی از مشکلات و معضلات در امور اجرایی قابلیت نقد صحیح همراه با راهکار پیدا میکند که در مجموع به تعالی شهر فومن می انجامد.نکته جالب اینکه انجام مناظره فوق در مسجد ، انسان را به یاد تاریخ صدر اسلام می اندازد که مسجد مبنا و محور همه حرکات عقیدتی، سیاسی،اجتماعی،فرهنگی و حتی نظامی بود.خیلی بجاست که با تمسک به آموزه های دین مبین اسلام توسط مناظره کنندگان و حامیان و طرفداران این حرکت خردمندانه در همه زمینه ها و معضلات شهری به طور مثال در انتخابات جاری مستدام بوده و منجر به مشارکت گسترده و انتخابی برتر و اصلح در بحث نمایندگی مجلس در شهرستان گردد.”

نعیم فرج پور نوشت : “ﻣﻨﺎﻇﺮﻩ ﺍﻯ در شهر برگزار شد که همگان از آن به تناسب راضی بودند اما اگر قرار است که در آینده هم چنین نشست هایی برپا شود باید یک نکته مهم را مد نظر داشت.اینﮐﻪ بخواهیم برای پیروزی و ﻏﻠﺒﻪ ﺑﺮ ﻃﺮﻑ ﻣﻘﺎﺑﻞ و یا اینکه بخاطر ﺍﻇﻬﺎﺭ ﻓﻀﻞ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ از روی غرور در مناظره شرکت کنیم ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ این مناظرات ﺑﯽﻓﺎﯾﺪﻩ ﻭ ﺑﯽﻧﺘﯿﺠﻪ خواهد بود بلکه ﻣﻮﺟﺐ ﺗﯿﺮﮔﻰ ﻭ ﺗﺎﺭﯾﮑﻰ  ﺩﻝ ﻭ ﭘﯿﺪﺍﯾﺶ ﺩﺷﻤﻨﯽ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ طرفین خواهد شد حتی در قرآن هم سفارش شده است که برای مجادله و مناظره شیوه ای صحیح را برگزینیم.
درگفتگوی مناظره از حواشی استفاده نشود و کمتر بپردازد وگفتگوی مابین مناظره کنندگان منطقی ودرست انجام شود که مورد تایید قرانم هست.دراخرهم ﻃﺮﻓﯿﻦ ﻣﻨﺎﻇﺮﻩ ﻭ ﺑﺤﺚ ﺍﮔﺮ ﺑﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﺍﺯ ﮔﻔﺖﻭﮔﻮﻯ ﺧﻮﺩﺷان ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻣﺜﺒﺖ و خروجی خوبی داشته باشند ﺑﺎید ﺑﺎ ﺧﻠﻮﺹ ﻧﯿﺖ ﻭ ﺁﺯﺍﺩﻯ ﻓﮑﺮ دور از حواشی ﺩﺭ ﺻﺪﺩ ﺗﻌﻠﯿﻢ ﻭ ﺗﻌﻠﻢ ﺑﺎﺷﻨﺪ نه اینکه صرفا برای به رُخ کشیدن برتری نسبت به یکدیگر با هم روبرو شوند.”

سید محمد هادی صفوی نوشت : “خداراشاکریم که به ماتوفیق داد تا بازهم شاهد وحدت وهمدلی گروه های مختلف درکنارهم باشیم آنهم در مناظره ای که اصل و قوامش بر علمی بودن آن بود.درجامعه امروزی که دشمن هدفش تفرقه و جدایی بین مسلمانان است،شایداین وحدت نوعی جهاد علیه مستکبران باشد.جای مباهات دارد که این امر مهم در مساجد که باید مکان شور و شعور و عقلانیت باشد برگزار شد.همانطور که خدای باری تعالی در قرآن کریم میفرمایند(فبشرعبادی الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه)(بشارت ده به بندگان ما،کسانی که همه نظریه ها را میشنوند و از بهترین پیروی میکنند) ما هم باید خوب بشنویم و خوب قضاوت کنیم تا خدایی نکرده دچار گمراهی نشویم و به نتیجه مطلوب برسیم.
اهل فومن امروز باید خوشحال باشند که شهرشان به این درجه از درک متقابل رسیده که میتوان با گفتمان به پیشرفت و تعالی رسید این خبر مسرت بخشی برای مسئولین شهرستان نیز میباشد که باید به عقول مردم شهر احترام بگذارند و امیدواریم این هم اندیشی ها ادامه دار باشد تاشهر و جامعه به رشد اجتماعی،عقلانی،فرهنگی،سیاسی و… برسد.
امروز اول راه هستیم پس نهالی را که کاشته ایم را باید جوری پرورش و نگهداری کنیم تا هر روز پربارتر شود.یقینا با توجه به رشد جامعه میتوانیم زمینه ساز حکومت جهانی حضرت بقیه الله الاعظم روحی فداک باشیم وسربازی خوب برای مولایمان امام خامنه‌ای باشیم”

ابراهیمی نوشت :‌ “این روز ها همه از مضرات و آسیب های شبکه های اجتماعی و فضای مجازی میگویند و کمتر کسی پیدا می شود که از فواید و آثار مثبت آن ها بگوید.اما یکی از همین شبکه های اجتماعی مجازی منشأ خیر و باعث و بانی یک اتفاق مهم و تاریخی در شهرمان شد و باب گفتگو(فارغ از مشاجره) را در این شهر پر هیاهو سیاسی باز کرد.
جرقه اولیه مناظره در یکی از گروه های تلگرامی که جناب آقای دکتر نوری مسئولیت تاسیس  و مدیریت آن را بر عهده داشتند زده شد
وقتی که سید مهدی میرقیوم نیا از امام و عرفی گرایی گفت و علیرضا زادبر در صدد گفتگو و پاسخ به ایشان برآمد…در ابتدای گفتگو علیرضا زادبر کما فی السابق پیشنهاد گفتگو و مناظره حضوری و رو در رو را ارائه کرد و دلیل این پیشنهاد همیشگی خود را نیز محدودیت های فضای مجازی برای پاسخگویی کامل عنوان کرد،اما سید مهدی میر قیوم نیا (نمیدانم به چه دلیل) این پیشنهاد را رد و خواستار گفتگو مجازی شد.به هر شکل مناظره مجازی تا آنجا ادامه پیدا کرد که بحث برای مخاطبین خسته کننده شد و اکثر حاضرین پیشنهاد مناظره حضوری اما به صورت خصوصی را دادند و بالاخره سید تسلیم درخواست مردم شد و این پیشنهاد را قبول کرد.
بالاخره ساعت ۱۸ روز شنبه مناظره با بیانات حاج محمدحسن حسن زاده در رابطه با بحث پیرامون موضوع اصلی انتخاب شده و حضور طرفین یعنی سید مهدی میر قیوم نیا (با مدرک کارشناسی برق) و علیرضا زادبر (با مدرک کارشناسی ارشدمعارف اسلامی و علوم سیاسی) با موضوع امام و عرفی گرایی(سکولاریسم) آغاز شد.سید مهدی میرقیوم نیا تمام اعمال عمومی امام را عرفی میدانست و با این توجیه که ناظر بیرونی است استدلالات طرف مقابل را رد میکرد،علیرضا زادبر اما معتقد بود که امام را باید از منابع و تالیفات موجود و سیره عملی ایشان شناخت و نه از برداشت های شخصی و همچنین طالب منبع و استدلال از طرف مقابل برای اثبات این ادعا خود بود و تا پایان جلسه بر این مطالبه خود پافشاری کرد که به گفته خودش چیزی دریافت نکرد اما شرح مبسوط متن مناظره بماند برای مجالی دیگر که فرصت فراخ تر و حاشیه ها کمتر باشد.لکن چیزی که واضح بود و دوطرف نیز به آن اذعان داشتند این بود که بیشتر وقت جلسه صرف موضوعاتی غیر از موضوع اصلی جلسه(یعنی امام و عرفی گرایی) شد و به قول سید مهدی میرقیوم نیا مناظره در اختلافات مبنایی دو طرف ماند و همچنین به قول علیرضا زادبر اصلا حمله علمی صورت نگرفت که او بخواهد دفاع کند.در دقایق پایانی مناظره دو طرف با تشکر از یکدیگر و همچنین مخاطیین حاضر در جلسه خواستار استمرار این گونه جلسات شدند و همچنین سید مهدی میر قیوم طرف مقابل خود را جوانی اهل فضل و علم خطاب کرد.
اما همیشه در مناظراتی که رنگ و بوی سیاسی دارد اتفاقات و رفتار و نظرات طرفین بعد از مناظره به‌طور ویژه ای حائز اهمیت است و مناظره شهر ما هم مستثنی از این قائده نبود که به شرح بخشی از تبعات و اظهار نظرات پس از این مناظره خواهیم پرداخت:هنوز ساعتی از این اتفاق شیرین نگذشته بود که برخی افراد در همان فضای مجازی که مسبب این اتفاق شیرین بود یکی از طرفین مناظره را محکوم به انتصاب به یک جریان خاص دانست و ایشان را چماقدار و متحجر خطاب کرد و شروع به بدگویی علیه آن جریان کرد و کمی از شیرینی این موفقیت کاستند که این رفتار زشت توسط سید مهدی و دیگر دوستانش محکوم شد. پس از این اتفاق اکثر مخاطبان از وقوع این اتفاق شیرین ابراز خرسندی کردند و باز شدن درب های گفتگو در شهر را به دو طرف تبریک گفته و برنده واقعی این مناظره را شهر فومن و اهالی آن دانستند،که حقاً و انصافاً همین گونه است.
اما کمی بعد در گفتگو های جوانان شهر با یکدیگر سوالات و شبهاتی پیرامون مناظره ایجاد شد که این شبهات و حواشی باعث شد که در نظرات و لحن یکی از طرفین تغییراتی ایجاد شود!!برخی مخاطبان بر این باور بودند که سکولار یا عرفی بودن امام بر آنان ثابت نشد و موضوع عرفی گرایی امام به طور کامل مطرح نشد و یکی از طرفین مدام از شاخه ای به شاخه دیگر میپرید که سید مهدی میرقیوم نیا در پاسخ به این انتقاد با نقل مطلبی از خواجه نصیرالدین طوسی نتیجه گرا بودن مناظره را بی معنی دانست و تضارب آرا و درگیر شدن ذهن ها را بهترین نتیجه برای مناظره دانست اما علیرضا زادبر همچنان معتقد بود که امام را باید از روی تألیفات و سیره عملی ایشان شناخت و نه از روی برداشت های  شخصی و این پرواز فکر بدون منبع را غلط می دانست.ولی سید مهدی میر قیوم نیا مدعی  بود که مطالب وی ذهن ها را گزیده و فکر ها را به چالش کشیده است و خود را پیروز مناظره دانست و طرف مقابل را محکوم به متن گرایی صرف کرد و ایشان را در سطحی پایین تر از سطح خود دانست و خواستار مناظره با اساتید ایشان شد و طرف مقابل همچنان در انتظار استدلال ماند و پاسخی نشنید…
به هر حال این نهال نو پا با همت بزرگان شهر همچون حاج محمد حسن حسن زاده و با تواضع جناب میرقیوم نیا در گفتگو با جوانان و با تلاش و مجاهدت های علمی جوانانی همچون جناب زادبر در این شهر کاشته شد و امید است که این نهال به دور از هرگونه سیاست زدگی و افراط و تفریط و…روزی به درختی تنومند تبدیل شود و بتواند گره گشای گره های بسیار این شهر باشد.”

ع.ع نوشت :‌ “اینروزهای گرم نیمه ی خرداد همراه شده با بحث داغ مناظره میان دو نسل قدیم و جدید انقلابمان یعنی آقایان زادبر و میرقیوم نیا… فارق از مباحثی که در مناظره گفته شد، مطلبی کوتاه رو خدمت عزیزان خودم عرض میکنم.
اینروزها در اطرافمان وقایعی در حال وقوع است که عقل سلیم چنین حکم میکند برای غرق نشدن در میان طوفان و امواج فتنه ها، قطب نمای کشتی بصیرت را فعال کنیم و با دقت امواج سهمگین را زیرنظر داشته باشیم و نگذاریم که یکبار دیگر جریان خوارج شکل گیرد.یادمان نرود که خوارج هم قرآن را خوب میخواندند و هم در میانشان افراد عالم زیاد بود اما…!!!بنده صحبتی در خصوص طرف مقابل ندارم ولی اصل صحبتم در رابطه با مسئله ای دیگر است و آن افتخار بچه هیاتی بودن آقای زادبر است.دوستان و رفقای هیاتی، آقای زادبر نیروی تربیت شده در روضه های اباعبدلله است. افخار میکنیم که نیروی جوان ما با چنین قدرت و صلابتی در شهر با افراد گوناگون به مناظره می‌نشیند و به اذعان همگان سربلند بیرون می آید. باید به خود ببالیم که نسل آینده کشور را چنین نیروهایی انشالله تشکیل خواهند داد.ومن ا…التوفیق.”

فتاحی نوشت : “مناظره ای که برای اولین شاید در سطح استان صورت گرفت واقعا یک امر بی نظیر بود اما نکته ای که بنده را آزار میداد صحبت های پراکنده یکی از طرفین مذاکره بود.در واقع اگر مناظره در چارچوب معیارها و ضوابط صحیح و اصولی خودش انجام بگیرد در بسیاری از موارد می تواند روشنگر باشد و موجب شود که حقایق برای مردم مشخص شود اما متاسفانه در ان مناظره ما چنین چیزی را شاهد نبودیم.ولی نکته ای که جالب توجه بود صحبت هایی بود که سید میر قیوم نیا از پشت تریبون مناظره انجام دادند چون صحبت هایی از این دست معمولا کمتر در این تریبون ها شنیده میشود.نمای دیگری هم که میشود نسبت به این مناظره داشت این است که کرسی‌هایی از این دست فرآیندی ساده‌تر و نه چندان زمانبر دارد و به این شکل برگزار می‌شود که هر کسی ایده نو یا ادعایی روانشناختی، جامعه‌شناختی، اقتصادی، الهیاتی، علوم تربیتی، علوم سیاسی و از این قبیل در حوزه علوم انسانی و اسلامی داشته باشد و حاضر باشد آن ایده و ادعا را مطرح و در گفتگو و مناظره‌ای با یک طرف دیگر شرکت کند این امکان برای وی فراهم است که از راه همین تریبون‌ها نظراتش را بیان کند.”

سایر عزیزان میتوانند نظرات خود را پیرامون مناظره برگزار شده برای ما ارسال کنند تا در همین جا درج شود.

  1. بهرام گفت:

    با سلام خوشبختانه بعد از چند سال انسداد سیاسی در سپهر سیاست کشور و با روی کار امدن دولت تدبیر وامید و دمیدن نسیم اعتدال به کشور شاهد فضای نسبتا باز سیاسی هستیم که نمونه اش در مناظره روز شنبه به بار نشست . امید ان داریم که با برگزاری چنین جلساتی به رشد و نمو توسعه سیاسی کشور کمک نماییم

  2. نام شما گفت:

    بالاخره امام خمینی که میخواست حکومت جهانی اسلامی رو تشکیل بده چطور سکولاری بود؟!!!!؟

  3. نام شما گفت:

    احسنت به آقای ابراهیمی
    گزارش مبسوط و بی طرفانه ای بود…