کد خبر: 25535تاریخ انتشار : 13:00:01 - شنبه 23 مه 2015

آیت الله بهجت در نماز مکاشفاتی داشت که گمان میکرد همه آن حالت را دارند

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آیت الله بهجت از آغاز نوجوانی دغدغه علم و دانش را داشت و گوهر دانش در پرتو درخشش عقل در دستان پرتوان وی قرار گرفت. به گزارش بهجت نیوز؛حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (2 خرداد) در همایش ملی بهجت فقیهان در فومن […]

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آیت الله بهجت از آغاز نوجوانی دغدغه علم و دانش را داشت و گوهر دانش در پرتو درخشش عقل در دستان پرتوان وی قرار گرفت.

به گزارش بهجت نیوز؛حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (2 خرداد) در همایش ملی بهجت فقیهان در فومن گفت: بررسی سیره اخلاقی، عرفانی و سلوک تربیتی شاگرد ممتاز مدرسه قرآن و عترت، آیت الله بهجت یکی از نزدیکترین راه‌ها برای شناخت مسیر تقرب به خداوند و حرکت به سوی خالق عالم هستی است.

وی با بیان اینکه آیت الله بهجت ترجمان مدرسه قرآن و پرچم برافراشته شده‌ایی بر فراز بام بنیاد رفیع قرآن و عترت است ، افزود: اگر بخواهیم امروز چهره روشنی از اسلام ارائه دهیم باید شاگردان برجسته طراز اول مدرسه عرفان، آیت الله بهجت را به عالم معرفی کنیم.

حجت الاسلام ابوترابی فرد ادامه داد: بدون تردید در این عصر یکی از شاگردان طراز اول و فرزند برومند تربیت یافته مدرسه عرفان که شخصیت علمی اخلاقی و عرفانی او موردنظر هر صاحب نظر هوشمندی است آیت الله بهجت است، عالم فرزانه‌ای که این محفل برای راه درست او برپا شده است.

عقل مداری و عمل گرایی نخستین خصوصیت آیت الله بهجت

وی عقل مداری و عمل گرایی را نخستین ویژگی و خصوصیت آیت الله بهجت از دوران کودکی دانست و اظهارکرد:آنچه اساس شخصیت این انسان را بنیان نهاده است عقل مداری و عمل گرایی است چراکه در وجود نورانی او عقل حکومت می‌کرد نه هوا و هوس.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قبل از رسیدن به دوران بلوغ و سنینی که انتظارش کوتاهی عقل است، برجان نورانی وی، مشعل پرفروغ عقل می‌درخشید و او سخت به این حقیقیت ایمان داشت که انسان محصول عمل خویش است و انسان مبتنی برعقلانیت است که راه و مسیر درست را می‌پیماید.

وی با بیان اینکه مسیر عقلانیت، راه را برای رسیدن به قله‌های علم و دانش فراهم میکند، اذعان کرد: آیت الله بهجت از آغاز نوجوانی دغدغه علم و دانش را داشت و گوهر دانش در پرتو درخشش عقل در دستان پرتوان وی قرار گرفت.

حجت الاسلام ابوترابی فرد اضافه کرد: آن هنگام که نوجوانان هم سن و سال او به بازی فکر می‌‌کردند او مدرسه کربلا را به عنوان یک مدرسه علمی و تربیتی برگزید و در خدمت عالم بزرگوار و صالحش در جوار حرم مطهر امام حسین(علیه السلام) فرود آمد و سر بر آستان علم و بندگی نهاد.

وی تاکید کرد: دانشجوی آیت الله بهجت ثمره عقل مداری او و بندگی‌اش ثمره نورانیت خرد وی بود و وجودش با نور معارف قرآن و عترت آهسته آهسته نورانی شد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آیت الله بهجت محصول عارفان بالله در طول نیم قرن را در زمان اندکی کسب کرد، گفت: در نماز جماعت مکاشفاتی داشت که گمان می‌کرد همه در نماز آن حالت را دارند که این امر مبتنی بر سلوک است و برآمده از حیات علمی و عقلی.

راه آیت الله بهجت مبتنی بر دانش و گره خورده با عمل صالح است

وی با بیان اینکه راه آیت الله بهجت مبتنی بر دانش و گره خورده با عمل صالح است یادآور شد: وی در همان دوران نوجوانی به این حقیقیت، معرفت یافت که بالاترین آرمان انسان تقرب به خداست و کمال در معرفت تمام مطلق و تقرب به خدا خلاصه می‌شود که این حقیقت را با مبانی روشن عقلی و علمی بدست آورد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد اضافه کرد: آیت الله بهجت یک هدف برای خود تعریف کرد و آن چیزی جر لقا خداوند متعال نبود و تمام گام‌هایش برای رسیدن به این هدف برداشته می‌شد.

وی ابراز کرد: هنر این انسان متعالی آن است که برای دست یابی به لقا الله در طول عمرش گناه نکرد بلکه اتکایش این است که در طول عمر از قبل از بلوغ مراقب بود تا یک لحظه از یاد خدوند غافل نشود.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وی مقصد و هدف را درست تشخیص داد و دیگران از این تشخیص درست بی بهره‌اند، اظهارکرد: همه باید به آنچه علم دارند عمل کنند، شاخص‌های این مدرسه اجازه نمی‌دهد که دیگران عرفان را برای هوا و هوس ملعبه کنند.

وی، دانش، علم، عمل صالح و عمل مبتنی بر علم را جز مدرسه آیت الله بهجت دانست و خاطرنشان کرد: آیت الله بهجت عمل گرا بود اما عمل مبتنی بر علم و معرفت و دانش، دانش بنیان بود آن زمان که دیگران معنای دانش را نمی‌فهمیدند و مدیریت وی یک مدیریت دانش بنیان به معنای واقعی کلمه بود.

حجت الاسلام ابوترابی فرد ادامه داد: علم اصولی مبتنی بر برهان، نقل معتبر و فهم و تفسیر درست از خصایص وی بود و سرانجام آن چیزی که با استدلال بدست آورده بود مشاهده می‌کرد.

کلید واژه معرفت الرب، معرفت النفس است

وی با بیان اینکه در سیر و سلوک بالاترین مسئله کمال، عمل صالح است اذعان کرد: شرک در مدرسه عرفانی آن بزرگوار راهی ندارد و هر قدمی که بر می‌داشت بر اساس وظیفه بود وظیفه‌ایی که بر اساس علم و دانش تعریف می‌کرد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وی در این وظیفه شناسی چنان اوج گرفت که وظیفه را فراتر از علم اصولی می‌شناخت.

وی با تصریح اینکه آیت الله بهجت بدون ماموریت وارد حوزه مرجعیت نشد بلکه او یک انسان ماموریت گرا بود و با این معرفت گام بر می داشت افزود: عرفان را اگر در دو حوزه معرفت النفس و معرفت الرب بیان کنیم کلید واژه معرفت الرب، معرفت النفس است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد تصریح کرد: در معرفت النفس این جایگاه برای وی کافی است که روزی در جمع محدود درس فقهی فرمود:«انسان حاضر است هر چه دارد بدهد در برابر یک وعده قطعی و مسلم که هنگام مرگ یک تار باریک ایمان داشته باشد.» که این همان معرفت النفس است.

بعد از امام زمان، آیت الله بهجت سرمایه دارترین فرد در کره خاکی

وی با بیان اینکه از نظر آیت الله بهاءالدینی بعد از امام زمان، آیت الله بهجت سرمایه دارترین فرد در کره خاکی است و این سرمایه قابل تصور برای ما نیست اذعان کرد: در معرفت الرب همین کافی است که اگر معرفت الرب در قله و بالاترین سطح نبود این مقام رفیع را بدست نمی‌آورد که در دوران عمر خود از 12 سالگی تا پایان عمر ساحت مقدسش حتی به یک گناه آلوده نشود و این نتیجه معرفت الرب است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چون در محضر خدا بود یک چشم برهم زدن از نگاه به جمال دوست غفلت نکرد و این نتیجه معرفت الله است.