کد خبر: 24095تاریخ انتشار : 4:21:36 - یکشنبه 3 مه 2015

نقش کلیدی معلمان بعنوان الگوهای اولیه دانش‌آموزان بسیار مهم جلوه می‌کند

به مناسبت فرا رسیدن 12 اردیبشت و بزرگداشت مقام شامخ معلم قربان قربانی رئیس آموزش و پرورش شهرستان فومن قبل از خطبه های نماز جمعه به ایراد سخن پرداخت. به گزارش بهجت نیوز ؛قربان قربانی خداشهری ، رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان فومن گفت : 12 اردیبهشت در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز معلم […]

به مناسبت فرا رسیدن 12 اردیبشت و بزرگداشت مقام شامخ معلم قربان قربانی رئیس آموزش و پرورش شهرستان فومن قبل از خطبه های نماز جمعه به ایراد سخن پرداخت.

به گزارش بهجت نیوز ؛قربان قربانی خداشهری ، رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان فومن گفت : 12 اردیبهشت در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز معلم نامگذاری شده است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شهادت استاد مطهری این روز به عنوان روز معلم نامگذاری شد.

وی گفت : استاد شهید مطهری در روشنگری اقشار باسواد به ویژه قشر فرهنگی جامعه قدمهای اساسی برداشته بود و آثار عمیق شهید در احیای فکر دینی اصیل و منطبق با نیاز روز جامعه در حال گذار ما بسیار موثر بوده است.

قربانی در مورد نقش و جایگاه معلم خاطر نشان کرد: نقش کلیدی معلمان به عنوان مجریان آموزش عمومی و الگوهای اولیه دانش آموزان بسیار مهم جلوه می کند چرا که معلمان جامعه ، انسان سازان نسل بعدی می باشند .لذا به فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) که فرمودند : نقش معلم درجامعه نقش انبیاست .

وی گفت : همه ساله و در چنین روزی در کشور از مقام شامخ و نقش معلم در جامعه تجلیل می شود .

وی تصریح کرد : شرافت و مرتبت معلم زمانی اهمیت دارد که بتواند شان پیامبران را در وجود خود محقق سازند و پیوند انسان به هدف متعالی خلقت یعنی عبادت را برقرار سازد .

وی در ادامه گفت : معلمی شغل و حرفه نیست ، بلکه ذوق و هنر توانمندی است ، معلمی در قرآن به عنوان جلوه ای از قدرت لایزال الهی نخست ویژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی است .

قربانی در مورد جایگاه آموزش و پرورش شهرستان فومن در استان گفت : آموزش و پرورش شهرستان فومن در 33 منطقه در حوزه های مختلف مقام اول تا پنجم را به خود اختصاص داده است و این یک آمار قابل قبولی برای شهرستان محسوب خواهد شد . وی در ادامه گفت : سند تحول بنیادین به عنوان یک نقشه راه توانسته است نقیصه یادهی و یادگیری و به طورکلی استراتژیک تعلیم و تربیت را تغییر دهد و با رویکرد فرهنگی و قرآنی فرزندان ما را متناسب با دانش و علم آموزی ، اخلاق محور تربیت کند ، چرا که هدف غایی سند تحول بنیادین حیات طیبه است .

قربانی در ادامه خاطر نشان کرد : دولت تدبیر و امید برای آموزش و پرورش ، سیاست های استراتژیک پنج گانه را در ساحت های مختلف ترسیم نموده است که پرسشگری و توسعه مشارکتهای همه جانبه در آموزش و پرورش در سازماندهی و برنامه ریزی ، سرلوحه کار قرار دارد. سیاستهای دولت تدبیر و امید در آموزش و پرورش ، حفظ کرامت و ارتقاء جایگاه معلمان با احیای حقوق مدنی و توانمندسازی همه جانبه معلمان است ، تا بتوانند فرداسازانی پرسشگر ، مهذب ، متخصص و آگاه به حقوق شهروندی تربیت کنند. وی گفت : برای تحقق این استراتژیک همه باید به آموزش و پرورش کمک کنند تا انشاالله.. در افق 1404 در قله پیشرفت و توسعه قرار گیریم .

قربانی در مورد نقش و جایگاه معلمان به عنوان طلایه داران علم ، دانش و معرفت گفت : معلمان عزیز ما در تربیت و آموزش نسل نو ، نسلی که قرار است فردای جامعه را بسازند مسئولیت سنگین و کلیدی دارند . از این رو باید گفت معلمی شغل و حرفه نیست بلکه ذوق و هنر انسان سازی است .

وی در ادامه به آیاتی از قرآن کریم اشاره کرد : در نخستین آیات قرآن کریم که بر قلب مبارک پیامبر اکرم (ص) نازل شده به این هنر خداوند اشاره شده است .

” بخوان به نام پروردگارت که جهانیان را آفرید . انسان را از خون بسته سرشت بخوان ! و پروردگارت کریمترین است همان که آموخت با قلم ، آموخت به انسان آنچه را که نمیدانست ” سوره علق 1-5 / .از این رو، می توان گفت که هنر شگفت معلمی از آن خداوند عالم است . خداوند از آن جهت به وصف (اکرمیت) و نامحدود بودن کرامتش ، توصیف شد که علم و دانش را به بشر ارزانی داشته است . اگر هر مزیت دیگری ، جز علم و دانش ، معیار فضیلت به شمار می رفت ، شایسته بود همان مزیت با وصف (اکرمیت) در ضمن این آیات همراه و هم پا گردد و آن مزیت به عنوان معیار کرامت نامحدود خداوند به شمار آید . کرامت الهی در این آیات با تعبیر”الاکرام” بیان شده است . چنین تعبیری می فهماند که عالی ترین نوع کرامت پروردگار نسبت به انسان با والاترین مقام و جایگاه او، یعنی علم و دانش هم طراز است./سعید ایوبی

 gpic315_2 gpic315_3 gpic315_4 gpic315_5